Błonnik pokarmowy.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Błonnik pokarmowy.

Najczęściej czytane:

Błonnik pokarmowy.

błonnik pokarmowyBłonnik pokarmowy to naturalnie występujące w żywności roślinne wielocukry i ligniny oporne na działanie enzymów trawiennych człowieka. Są częściowo hydrolizowane przez bakterie okrężnicy. Błonnik pokarmowy pochodzi ze ścian komórek roślinnych tj. celulozy, hemicelulozy, pektyn oraz ligniny , wosków roślinnych, gumy, śluzów roślinnych, skrobi opornej na działanie enzymów, saponiny, fitynianów i chityny. Rozpuszczalna frakcja błonnika to pektyny, hemicelulozy, gumy roślinne, posiadają dużą zdolność wiązania wody i żelowania. Są rozkładane i metabolizowane przez bakterie okrężnicy. Podczas fermentacji powstają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które obniżają pH treści jelitowej, co sprzyja rozwojowi pałeczek kwasu mlekowego i zmianom proporcji między bakteriami probiotycznymi, a gnilnymi. Korzystnie wpływają na stan błony śluzowej jelita grubego i prawdopodobnie mają działanie przeciwnowotworowe. Dieta bogata w błonnik rozpuszczalny powoduje wzrost wydalania kwasów żółciowych i cholesterolu z kałem, może obniżyć stężenie cholesterolu i glukozy w surowicy krwi. Bogatym źródłem błonnika rozpuszczalnego są płatki owsiane i owoce cytrusowe. Natomiast nierozpuszczalne frakcje błonnika tj. celuloza, niektóre hemicelulozy, ligniny wpływają na objętość mas kałowych i zapobiegają zaparciom. Norma spożycia błonnika pokarmowego wynosi 20-40g/dobę. Jednakże nadmiar, zwłaszcza lignin może powodować trwałe wiązanie wapnia, żelaza, miedzi i cynku. W diecie bogatej w błonnik pokarmowy należy pamiętać o odpowiedniej podaży wody (średnio 30 ml/kg masy ciała).


Monika Krynicka-Gać - dietetyk Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt