Brokułów nigdy za wiele!

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Brokułów nigdy za wiele!

Najczęściej czytane:

Brokułów nigdy za wiele!

Brokuły to jedne z najzdrowszych i niskokalorycznych warzyw, 100g brokułów  to zaledwie 30 kcal. Ze względu na niską kaloryczność i dużą zawartość błonnika brokuły są zalecane w odchudzaniu, m.in. jako składnik sałatek, dipów, zapiekanek i zup. Dodatkowo dzięki obecności w nich chromu hamują apetyt na słodycze. Zielone różyczki brokułów charakteryzują się ponadprzeciętną zawartością składników odżywczych potrzebnych naszemu organizmowi. Zawierają duże ilości witaminy C, w 100 g brokułów znajduje się prawie 90 mg tej witaminy, dla porównania w pomarańczy znajdziemy jej już tylko 50 mg. Dzięki odpowiedniej podaży witaminy C, zwiększysz swoją odporność oraz przyspieszysz gojenie się ran. Ponadto brokuły są świetnym źródłem kwasu foliowego, żelaza i potasu, które biorą udział w budowaniu czerwonych krwinek oraz chronią serce i naczynia krwionośne przed ryzykiem wystąpienia zawału. Do najbardziej obiecujących właściwości brokułów należy ich działanie przeciwnowotworowe. Niemniej jednak, jeżeli chcemy w pełni wykorzystać ich właściwości antynowotworowe nie powinniśmy ich gotować, ponieważ tracą one swoje właściwości. Po 20 minutach obróbki termicznej tracą aż 77% glukozynolatów . Dlatego też zaleca się spożywanie brokułów w postaci surowej lub ewentualnie blanszowanych (tj. potraktowanych wrzącą wodą przez kilka minut).

W związku z tym, że brokułów nigdy za dużo, przedstawiam przepis na łatwą, smaczną i pełnowartościową sałatkę z brokułami, która może być propozycją zbilansowanego lunchu w pracy lub alternatywą kolacji.

Składniki:
kilka różyczek brokuła (150g)
ser feta o obniżonej zawartości tłuszczu (40-50g)
nasiona słonecznika (1 łyżka = 15g)
czerwona cebula (1/2 małej sztuki = 70g)
majonez light (1 mała łyżeczka = 7g)
jogurt naturalny 0% tłuszczu (1 łyżka = 10-15g)
pieprz do smaku

Sposób przygotowania:
Brokuły umyj, osusz i podziel na różyczki. Zblanszuj kilka minut w lekko osolonej, wrzącej wodzie. Odstaw do wystygnięcia. Nasiona słonecznika upraż na patelni teflonowej (bez dodatku tłuszczu). Cebulę i Fetę pokrój w kostkę. Wymieszaj wszystkie składniki, dodając majonez, jogurt naturalny i pieprz do smaku. Smacznego!

1 porcja dostarcza: 

Energia = 260 kcal, Białko = 17 g, Węglowodany = 14 g, Tłuszcz = 14 g


Monika Krynicka-Gać - Dietetyk Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt