Buty minimalistyczne

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Ciekawostki  |  Buty minimalistyczne

Najczęściej czytane:

Buty minimalistyczne

 

buty minimalistyczneOd pewnego czasu wśród biegaczy ale też u osób uprawiających inne dyscypliny sportu zauważamy pojawianie się nowego typu obuwia, mowa tu oczywiście o butach minimalistycznych. Takie obuwie stosuje się głównie jako startowe gdyż jest wyjątkowo lekkie i posiada niewielką amortyzację co sprawia , że nie pochłaniają one siłę odbicia. Za takimi butami przemawia fakt iż wymuszają one bieganie ze śródstopia co sprawia że kolano w momencie zetknięcia stopy z podłożem będzie zgięte a co za tym idzie nie będziemy odczuwali wstrząsu. Buty z bardzo dużą amortyzacją posiadają ogromną podeszwę – gdzieś te wszystkie systemy muszą się pomieścić – i w wyniku tego biegamy przez piętę(kolano wyprostowane , cała siła jest skoncentrowana na pięcie). Kolejnym argumentem który przemawia za takimi butami jest to , że dzięki słabej amortyzacji obuwia zaczynamy podczas biegu amortyzować za pomocą mięśni oraz ścięgien. Stopa w butach o wysokiej amortyzacji jest obudowana i unieruchomiona , mięśnie stopy stają się coraz słabsze gdyż całą pracę wykonuje za nią but. Należy jednak uważać wprowadzając w swoje treningi obuwie tego typu. Wiele ludzi zafascynowanych nowym obuwiem od razu wdraża je w swoje treningi i tym samym robią wielki błąd. Jak już wcześniej pisałem buty z dużą amortyzacją wybaczają dużo błędów przy lądowaniu , odwrotnie jest z butami minimalistycznymi. Nie wystarczalnie wzmocnione mięśnie stopy w takich butach mogą być za bardzo forsowane co może prowadzić do poważnych kontuzji. Zmianę na takie obuwie trzeba robić stopniowo , powoli. Zaczynamy od chodu , następnie możemy dodać do treningu parę minut biegu w takim obuwiu (np. 5 – 6 minut). To bardzo długi proces zanim stopa oraz całe ciało przyzwyczai się i nie będzie odczuwać dyskomfortu. Nie stosowanie się do tych zaleceń może spowodować poważne kontuzje , które mogą nas wyłączyć z treningu nawet na parę miesięcy. Pamiętajmy , że nasz organizm adaptuje się stopniowo i za szybka zmiana może być dla niego szokiem. Jednym chyba z gorszych rezultatów takiego szoku może być np. przeciążeniowe złamanie kości strzałkowej. Jest to bardzo poważna kontuzja , która może sprawić , że na kilka miesięcy możemy zapomnieć o bieganiu.

Kamil Wypych - Indywidualny Trener Biegowy - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt