Core Stability

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Core Stability

Najczęściej czytane:

Core Stability

 core stabilityO Core stability czyli w przełożeniu na polski o stabilizacji centralnej  napisano już bardzo dużo.  Stabilizacja centralna stała się kluczowym zagadnieniem jeśli chodzi  bóle  odcinka lędźwiowego kręgosłupa także prewencji urazów w sporcie. Liczne badania udowodniły również iż poprawa stabilności centralnej wpływa na poprawę wyników sportowych w wielu dziedzinach. 
Do kluczowych badaczy  opisujących stabilność centralną oraz rozpatrujących pod tym kątem biomechanikę  kręgosłupa należą Australijczyk Hodges , Kanadyjczyk McGill, profesor Sahrmann. Hodges swoją wizje stabilizacji centralnej opiera na aktywacji mięśnia poprzecznego  brzucha. Według niego spełnia on kapitalną rolę jeśli chodzi stabilizacje lokalną kompleksu biodrowo-medniczno-lędźwiowego.  Prace z pacjentem  zaczyna on od nauki  aktywacji  mięśnia poprzecznego brzucha czyli tak zwany „drawing In”. McGill  w swej koncepcji używa słowa bracing  przez które rozumie stabilizacje na zasadzie kokontrakcji  wielu mięśni. Dla McGill’a  jednoczesna aktywacja poprzecznego brzucha, prostego brzucha, skośnych zewnętrznych i wewnętrznych  brzucha oraz wielodzielnego stanowi podstawę pełnej stabilizacji . W swej pracy zdecydowania bliższy jestem koncepcji McGill’a. Tak naprawdę  nie jest dla mnie istotne jakiej strategii używa pacjent natomiast  bardzo ciężko jest   dobrowolnie spowodować selektywne napięcie poprzecznego brzucha.
Bardzo podoba mi się koncepcja profesor Sahrmann która opiera swoją pracę na aktywacje właściwych mięśni  w  konkretnych ruchach. Kultowe  stało się już zdanie „The right muscle, moving  the right joint” .  Sahrmann nie jest wielką zwolenniczką  pracy na tkankach miękkich czy w ogóle pracy manualnej. Uważa Ona, że głównym problemem  wielu  pacjentów  jest dysbalans mięśniowy powstały na skutek zaburzonej aktywacji odpowiednich mięśni. Terapia według Sahrmann to głównie  trening lokalnej kontroli motorycznej. Twórcy koncepcji Kinetic Control wielokrotnie odwołują się do badań właśnie Sahrmann.
Kolejnym autorem którego prace bardzo cenie jest Gary Grey.  Grey uważa że trening wzorców ruchowych powinien zawsze odbywać się w trzech płaszczyznach  najlepiej w  pozycjach stojących. Grey uważa pozycje stojącą za  naturalną dla człowieka i podstawową  jeśli chodzi o funkcje stabilizacji.  Uważam że   Grey ma racje w wielu kwestiach natomiast  jednak  praca w podporach i czworakach daje  nam  w niektórych przypadkach olbrzymie pole do  popisuje jeśli  chodzi o aktywacje mięśni.
Jak każdy trener i  terapeuta  staram się korzystać z całej  dostępnej wiedzy. Należy pamiętać ,że bardzo często pracując  różnymi metodami możemy dojść do podobnych rezultatów. Chce przez to powiedzieć że każdy z badaczy o których napisałem wyżej może mieć racje.

Kamil Goleń - Trener Osobisty - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt