Core Training

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Core Training

Najczęściej czytane:

Core Training

trening CoreW ostatnich latach bardzo popularnym słowem wśród ćwiczących i trenerów stało się słowo „Core”. To angielskie słowo ma wiele znaczeń, przytoczę jednak tylko te, które oddadzą sens tego o czym będę pisał w dalszej części artykułu. Core oznacza w tłumaczeniu dosłownym jądro, centrum, rdzeń. Dziś mało jest trenerów, którzy nie spotkali się z hasłem treningu Core. Czym jednak tak naprawde jest Core i jak mamy rozumieć te koncepcje treningu ? Trening Core jest z założenia treningiem stabilizacji (w języku angielskim funkcjonuje pojęcie Core srability co można by przetłumaczyć jako stabilizację centralną) w szerokim tego słowa znaczeniu. Trenerzy, fizjoterapeuci zazwyczaj dzielą trening Core na trening stabilizacji lokalnej (miejscowa kontrola) i globalnej (kontrola głobalna). Sa jednak i tacy którzy włączają w ramy treningu Core koncepcje treningu siłowego.

Według Kiblera Core jest to system mięśni kompleksu biodrowo-miedniczno-lędźwiowego, które odpowiedzialne są za stabilizacje kręgosłupa i miednicy. Kompleks ten zapewnia także optymalny transfer sił z obręczy biodrowej i barkowej na kończyny oraz zapewnia optymalne warunki pracy dla pozostałych grup mięśniowych położonych dystalnie. Core ma zatem swój udział we wszystkich wszystkich aspektach dnia codziennego oraz aktywnościach sportowych. Badania naukowe dowodzą, iż zawodnicy u których kompleks nie działał w sposób prawidłowy byli narażeni w znacznym stopniu na kontuzje w porównaniu do tych, u których kompleks ten działał prawidłowo.

Jak „trenować” Core?


Mówiliśmy już, że koncepcję treningu Core można podzielić na trening stabilizacji lokalnej i globalnej. Również w treningu można zastosować taki podział. Trening stabilizacji lokalnej będzie zatem polegał na aktywnej rekrutacje mięśnia którego miejscową rolą jest stabilizacja (kontrola przesunięć), podtrzymywanie napięcia w różnorodnych funkcjonalnych pozycjach i zadaniach. Trening stabilizacji globalnej zawiera
a) izometryczny zapobiegający ruch w obszarze jednego połączenia podczas jednoczesnego przesunięcia sąsiedniego obszaru stawu czyli np. stabilne ustawienie odcinka lędźwiowego podczas ruchu kończyną górną
b) aktywne utrzymanie napiętego mięśnia przeciwko nie męczącemu funkcjonalnym obciążeniu kończyny np. przykładanie oporu z różnych kierunków podczas gdy ćwiczący musi utrzymać prawidłową pozycje w stawie.

Jak ocenić funkcję CORE?

Tak naprawdę ocena funkcji Core stanowi duży problem dla trenerów i fizjoterapeutów. Nie ma bowiem testów które oceniają bezpośrednio Core. Jak na razie do takiej oceny używa się:
testy funkcjonalne (rzut piłką lekarską)
• obserwacje podczas wykonywania zadań ruchowych
• ocena globalnej wytrzymałości mm. tułowia


To co przedstawiłem to tylko niewielka część koncepcji Core, myślę jednak, że artykuł pozwoli lepiej zrozumieć ćwiczącym czym jest Core.


Kamil Goleń - Trener Osobisty - Fizjoterapeuta

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt