Czy można jeść zdrowo poza domem?

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Czy można jeść zdrowo poza domem?

Najczęściej czytane:

Czy można jeść zdrowo poza domem?

Czy można jeść zdrowo poza domem?

Najzdrowsze i najbardziej dietetyczne z punku widzenia żywieniowego są posiłki i potrawy przygotowywane własnoręcznie w domu. Z różnych prowadzonych badań wynika, iż ubytek masy ciała u osób odchudzających, które przygotowują potrawy samodzielnie jest średnio o 2 kg wyższy, w porównaniu do osób, które również będąc na diecie, przynajmniej dwa razy w tygodniu spożywały posiłki poza domem.

Nie mniej jednak, obecnie żyjemy w ciągłym biegu i brakuje nam czasu na przygotowywanie posiłków w domu i zabieranie ich ze sobą do szkoły lub pracy. Śniadanie najczęściej jemy w drodze do szkoły/pracy, obiad w stołówce uczelnianej lub bufecie pracowniczym, natomiast kolację w restauracji. W związku z tym, powinniśmy większą uwagę zwracać na to, co wybieramy z restauracyjnego menu.:

1. Zwracaj uwagę na wielkość porcji.

Często w restauracjach serwowane porcje są dużo większe niż nasze zapotrzebowanie na dany produkt. W związku z tym starajmy się nie zjadać wszystkiego, tylko zaspokoić głód średnio w 80%. Problemem może być fakt, iż zapłaciliśmy za daną potrawę i w związku z tym chcemy zjeść wszystko do końca, ale zastanówmy się czy rzeczywiście, aż takiej dużej ilości danych produktów nasz organizm potrzebuje. Pamiętaj również o tym, że zawsze możesz poprosić o większą porcję warzyw, które zaspokoją uczucie głodu, a dostarczą niewielką ilość kalorii. Możesz zrezygnować z dodatku węglowodanowego (ziemniaki, makaron, ryż, kasza) na rzecz większej porcji warzyw, w formie surówki lub jarzyn gotowanych. Staraj się zamawiać tylko potrawy, których potrzebujesz do zaspokojenia głodu, a zrezygnuj z zamawiania przystawki i deseru. W przypadku wspólnych wyjść z rodziną lub przyjaciółmi spróbuj zamówić porcję potrawy i podzielić się nią z innymi osobami, wówczas możesz zjeść mniej i dodatkowo spróbować czegoś innego np. z porcji koleżanki.

2. Zwracaj uwagę na udział warzyw i owoców w zamawianych potrawach.

Zgodnie z zaleceniami zdrowego żywienia powinniśmy spożywać 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Zamawiaj zupy wielowarzywne lub zupy kremy, różnorodne surówki i sałatki. Ponadto warto zastanowić się nad wyborem soku warzywnego lub warzywno - owocowego. 

3. Zwracaj uwagę na rodzaj zamawianego mięsa.

Mięso czerwone, takie jak wołowina, cielęcina oraz mięso kaczki i dziczyzna są bogatym źródłem żelaza, ale również dostarczają sporych ilości tłuszczu (zwłaszcza nasyconych kwasów tłuszczowych). Toteż zdecydowanie lepiej wybierać chude gatunki mięs, takie jak indyk lub kurczak. Ponadto sposób obróbki cieplnej też ma znaczenie  w zawartości tłuszczu. Staraj się zamawiać mięso pieczone, grillowanie, a nie smażone.

4. Ryby są zawsze dobrym wyborem.

Zarówno ryby tłuste (łosoś, makrela, sardynki, tuńczyk) jak i ryby chude (dorsz, mintaj, miruna, pstrąg) dostarczają wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega - 3, których brakuje w diecie wielu osób. Niektórzy uważają, że dania z ryb są trudne do przygotowania, toteż wybór ryby w restauracji jest znakomitą okazją do ich spróbowania. Oczywiście ryba poddana pieczeniu lub grillowaniu będzie lepszym wyborem, niż smażona w panierce i głębokim tłuszczu.

5. Wybieraj pełnoziarniste dodatki węglowodanowe.

Zrezygnuj z dodatku węglowodanowego lub zamów ten o wyższej wartości odżywczej, np. pełnoziarnisty makaron, brązowy ryż, gruboziarnistą kaszę lub razowe pieczywo. Dostarczają one więcej błonnika, witamin z grupy B oraz składników mineralnych, w porównaniu do produktów z białej mąki.

6. Zwracaj uwagę na sosy.

Poproś o wybór sosów. Do sałatek wybieraj oliwę z oliwek, olej rzepakowy lub sos vinegrett, które są źródłem korzystnych dla organizmu jedno - i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Unikaj natomiast wszelkich sosów na bazie majonezu i śmietany.

7. Wybieraj potrawy z udziałem roślin strączkowych.

Nasiona roślin strączkowych, tj. fasola, groch, soczewica, ciecierzyca, są często stosowane w zupach i potrawach duszonych oraz gulaszach. Staraj się wybierać te potrawy jedząc poza domem. Rośliny strączkowe są znakomitym dodatkiem do potraw, ze względu na bogate źródło błonnika pokarmowego oraz zapewniają długotrwałe uczucie sytości.

8. Na kieliszek czerwonego wytrawnego wina możesz sobie pozwolić.

Dla wielu osób, ważnym elementem wizyty w restauracji jest kieliszek wina lub kufel piwa. Ich umiarkowane spożycie jest dopuszczalne. Zaleca się, aby kobiety piły nie więcej niż jeden drink dziennie, a mężczyźni maksymalnie dwa drinki. Alkohol dobrze jest spożywać w obecności wody mineralnej niegazowanej, w związku z tym zadbaj o to by nie zabrakło jej na Twoim stole.

Pamiętaj, że jeśli spożywasz posiłki poza domem regularnie, to rozsądny wybór menu jest dla Ciebie bardzo istotny i mający wpływ na zdrowie oraz masę ciała.

Monika Krynicka-Gać - DIETETYK Warszawa 

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt