Dlaczego po treningu bolą mięśnie?

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Dlaczego po treningu bolą mięśnie?

Najczęściej czytane:

Dlaczego po treningu bolą mięśnie?

bóle mięśnioweSztywnienie i bóle mięśniowe to sytuacje, które często zniechęcają nas do kontynuowania aktywności. Jeśli zrozumiemy przyczyny ich powstawania to trening będzie prowadzony o wiele bardziej świadomie a przez to bezpieczniej i efektywniej.
Zasadniczo ( nie mówiąc o urazach i przeciążeniach ) możemy wymienić dwie sytuacje z jakimi mamy do czynienia w trakcie i po treningu.
Pierwszą są popularne "zakwasy" – czyli ból i sztywnienie mięśni wynikające z nagromadzenia się w nich kwasu mlekowego. Kwas mlekowy to produkt przemiany materii powstający w trakcie wysiłków beztlenowych, czyli takich gdzie intensywność jest wysoka ( 70-90% możliwości), wtedy substratem energetycznym jest glikogen zgromadzony w mięśniach. Jest to zjawisko zupełnie naturalne, na drodze glikolizy beztlenowej, powstaje energia a kwas mlekowy gromadzi się w mięśniach i powoduje ich ból i sztywnienie. Jest on w ciągu kilku godzin neutralizowany w wątrobie. Czyli typowe „zakwasy” o których tak lubimy mówić utrzymują się w organizmie właśnie tyle.
To co odczuwamy następnego dnia lub nawet kilka dni później to mikrourazy, czyli mikro-uszkodzenia włókienek mięśniowych będące następstwem intensywnych wysiłków, najczęściej o charakterze siłowo-szybkościowym. Są one bardziej odczuwalne u osób posiadających więcej włókien mięśniowych białych ( tzw. Szybkokurczliwych, FT) .
I to zjawisko też jest zupełnie naturalne i wręcz pożądane. Mięśnie rozwijają się na zasadzie superkompensacji ( odbudowy z nadwyżką) to znaczy, że w trakcie treningu ulegają uszkodzeniom aby później w czasie wypoczynku odbudować się powyżej stanu wyjściowego, w ten właśnie sposób osiągamy progres w treningu.
Oczywiście aby trening był efektywny i bezpieczny musimy dostosować jego intensywność do możliwości ćwiczącego. Obciążenia treningowe ( intensywność, objętość ) oraz czas na regenerację muszą być dokładnie obliczone do naszego poziomu, tyko wtedy ból mięśniowy będzie sygnalizował dobrze wykonany trening a nie ryzyko wystąpienia przeciążenia i kontuzji

.
Tomasz Gać - Trener Osobisty - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl


 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt