Endorfiny - molekuły emocji

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Endorfiny - molekuły emocji

Najczęściej czytane:

Endorfiny - molekuły emocji

endorfinkiEndorfiny to grupa hormonów peptydowych, wytwarzanych w mózgu, rdzeniu kręgowym i przysadce. Funkcją tych hormonów jest nie tylko „dawanie” szczęścia, ale też zmniejszanie dolegliwości bólowych. Receptory opioidowe obecne w naszym organizmie w odpowiedzi na bodźce bólowe, silny wstrząs psychiczny lub stres reagują zwiększonym wydzielaniem tego hormonu. W efekcie znieczulamy się na ból i jego skutki. Pośrednio endorfiny wpływają również na pracę układu krążenia i wytwarzanie innych hormonów.

Przykładowe bodźce, które wywołują zastrzyk endorfin:

  • śmiech, a nawet myślenie o nim
  • intensywny wysiłek fizyczny (euforia biegacza), niektórzy badacze uważają, że to poczucie rywalizacji wyzwala endorfiny
  • niedotlenienie (euforia wysokościowa)
  • niektóre pikantne przyprawy, np. papryczka chilli
  • akupunktura
  • czekolada
  • substancje psychotropowe
  • poród

Tzw. euforię biegaczy do tej pory uważano za mit, ale kilka miesięcy temu niemieccy badacze potwierdzili, że bieganie aktywuje specyficzne obszary w mózgu odpowiedzialne za wydzielanie endorfin i przez to na zwiększone odczuwanie przyjemności.
Ale czym jest euforia biegacza i jaki jest jej mechanizm?
Runner’s High, czyli euforia biegacza jest to stan euforii pojawiający się na skutek długotrwałego wysiłku o umiarkowanej lub wysokiej intensywności intensywne (zgodnie z badaniami już 30 min wysiłku w zakresie 70-80% HR max). Nie musi to być bieganie, podobna reakcja choć w mniejszym stopniu występuje podczas pływania, narciarstwa biegowego, wioślarstwa, jazdy na rowerze, podnoszenia ciężarów, aerobiku, czy gier zespołowych. Innymi słowy wszystkie sporty, które powodują przekroczenie tzw. progu przemian beztlenowych, czyli kiedy nasz organizm przechodzi z oddychania aerobowego na anaerobowy i powstaje dług tlenowy. Zazwyczaj następuje to około 45-60min ćwiczeń.  Zadaniem endorfin jest zmniejszenie odczuwania bólu i zmęczenia, dzięki czemu będziemy w stanie przetrwać fazę ucieczki lub walki. Oczywiście wcześniej również wydzielany jest ten hormon, ale w mniejszej ilości i związane z nim odczucia nie są aż tak widoczne. Natomiast po godzinie intensywnego treningu jego poziom wzrasta 5-7krotnie! A im dłuższy wysiłek tym więcej go wytwarzamy. Największe stężenie endorfin zarejestrowano podczas porodu. Hormon ten pomaga kobiecie przetrwać ból, a potem o nim zapomnieć.
Korzyści płynące z „zażywanie” endorfin:

  • lepsze samopoczucie
  • zwiększona samoocena
  • zwiększona chęć i energia do działania
  • wzrasta nasza kreatywność
  • zwiększona świadomość ciała
  • poprawa pamięci, kondycji
  • pozytywny wpływ na układ krążenia
  • działanie antydepresyjne
  • zmniejszenie poziomu stresu

Mogłoby się wydawać, że teraz nie pozostaje nic innego jak tylko ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć! Jednak naukowcy ostrzegają, że endorfiny, jako opioid mogą uzależniać. Może niekoniecznie sam hormon, ale uczucie, które wywołuje. Jeżeli coś sprawia nam przyjemność, to podświadomie dążymy do powtarzania tej czynności, żeby znowu odczuć tę radość. U niektórych biegaczy, już jednodniowa przerwa wywołuje „kryzys odstawienia” podobny do tego, jaki odczuwają osoby uzależnione od narkotyków. Znane są też przypadki uzależnienia od aktywności fizycznej, które mogą negatywnie wpływać na stan fizyczny i psychiczny.
A więc czy warto się trochę napocić, żeby mieć „odlot”? Sami oceńcie!

Kasia Śmietanko - Trenerka Personalna - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt