Funkcjonalny Trening Medyczny bezpośrednio po wystąpieniu urazu - metoda RICE

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Funkcjonalny Trening Medyczny bezpośrednio po wystąpieniu urazu - metoda RICE

Najczęściej czytane:

Funkcjonalny Trening Medyczny bezpośrednio po wystąpieniu urazu - metoda RICE

metoda RICEIstotną kwestią jest fakt, że Funkcjonalny Trening Medyczny to metoda, którą Terapeuta pracuje z pacjentem, często bólowym. W wielu przypadkach trening rozpoczyna się niedługo po urazie, czasami zdarza się, że w trakcie zajęć lub w życiu codziennym, z różnych przyczyn następuje lekkie odnowienie kontuzji. W takich sytuacjach należy postępować według schematu pracy dla kontuzji RICE (Zając i wsp 2010):

  • Rest (odpoczynek) – po wystąpieniu urazu należy jak najszybciej zaprzestać aktywności aby nie dopuścić do dalszego uszkadzania struktur. Wskazane jest ułożenie się w możliwie bezbolesnej pozycji.
  • Ice (lód, schłodzenie) – czynnik fizykalny jakim jest zimno działa przeciwbólowo (pozwoli uśmierzyć ból wynikający z urazu) oraz przeciwobrzękowo. Na skutek schłodzenia obkurczają się naczynia krwionośne co zmniejsza krwawienie a co za tym idzie powstawanie krwiaków i obrzęków. Idealne do tego typu działań są żelowe kompresy, które należy przyłożyć do miejsca urazu, równie dobrze możemy wykorzystać mrożonkę z warzywami, śnieg, lód w kostkach lub nawet polaną zimną woda szmatę. Ważne aby lodu nie przykładać bezpośrednio na skórę tylko przez gazę, cienkie ubranie lub ręcznik papierowy. Pozwoli to uniknąć odmrożeń i nie zaburzy odżywiania tkane.
  • Compression (ucisk) – Ucisk uszkodzonego miejsca pozwala zmniejszyć krwiak i obrzęk, należy zwrócić uwagę aby nie wykonać go zbyt mocno ponieważ może to utrudnić odżywianie i regenerację tkanek. Do tego celu można wykorzystać bandaż lub ubranie.
  • Elevation (uniesienie) – uniesienie kontuzjowanego miejsca, podobnie jak ucisk zmniejszy powstawanie krwiaka i obrzęku. Jeśli to możliwe to uszkodzony obszar powinien być uniesiony powyżej poziomu serca. Należy zwrócić uwagę aby miejsce na którym będzie służyło za podparcie nie uciskało i nie utrudniało dopływu krwi.

Zastosowanie się do tych zasad będzie miało znaczący wpływ na kolejne etapy terapii i treningu funkcjonalnego.

Tomasz Gać - Trener Osobisty - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt