Jajka - fakty i mity.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Jajka - fakty i mity.

Najczęściej czytane:

Jajka - fakty i mity.

Jaja są powszechnie stosowane w naszej kuchni. Jednak wiele osób ich unika, ze względu na dużą zawartość cholesterolu. Czy słusznie?
Przeciętne jajo kurze waży ok. 60g (żółtko ok. 25g, białko 30g, skorupka 5g) i jego wartość odżywcza jest bardzo wysoka. W jajach znajdziemy wszystkie składniki mineralne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu (szczególnie dużo żelaza w żółtku) oraz witaminy: A, B1, B2, B3. Białko jaja kurzego uważane jest za „białko wzorcowe”, czyli takie, z którym porównuje się wartość białka innych produktów. Prawdą jest, że żółtko zawiera stosunkowo dużo cholesterolu- ok. 200mg/jajo. Warto podkreślić, że tylko ok.50% tej wartości, faktycznie zostaje wchłonięte do krwi. Ograniczenie spożycia jaj do 2 szt. tygodniowo zaleca się tylko osobom mającym problem z cholesterolem. Liczba ta obejmuje także jaja używane do panierek, naleśników, kopytek, ciast itp.
Wartość odżywcza jaj zależy nie tylko od gatunku i rasy ptaka, ale także od wieku, sposobu jego chowu oraz karmienia. Badania pokazują, że jaja kury z chowu wolnego charakteryzują się wyższą wartością odżywczą, w tym niższą zawartością cholesterolu, od kur z chowu klatkowego. Ważny jest także sposób karmienia zwierząt, bowiem dodatki paszowe mogą zawierać substancje, które nie są składnikami pokarmowymi. Dodaje się je w celu stymulowania wzrostu i produkcyjności ptaków, przedłużania przydatności paszy do spożycia, czy też poprawy barwy jaj. W tym miejscu warto dodać, że barwa żółtka nie zależy od wysokiej zawartości wit. A, tylko od ksantofili (barwników roślinnych o żółtym kolorze)- głównie luteiny i zeaksantyny.
Na szczególną uwagę zasługują jaja przepiórcze. Odpowiedni skład, nie wywołujący reakcji alergicznych na jaja kurze oraz duży udział żółtka w stosunku do całego jaja zwiększają wartość konsumpcyjną tego produktu. Cechą charakterystyczną jest występowanie dużej ilości łatwo przyswajalnego fosforu, nie spotykanej w innych produktach. Jaja przepiórcze są także źródłem żelaza, miedzi, karotenu oraz witamin z grupy B.
Wykorzystanie jaj w kuchni jest wszechstronne. Jako emulsję można je zastosować do np. sosów zimnych i gorących lub zup-kremów, a w postaci ubitej piany lub żółtek jako dodatek spulchniający. Mogą także używane jako zagęszczacz do różnych potraw. Oczywiście, bardzo dobrze smakują także jako samodzielne danie. 

Aleksandra Ulatowska - dietetyk

http://www.trening-indywidualny.pl

 


 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt