Jak ograniczyć sól w diecie?

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Jak ograniczyć sól w diecie?

Najczęściej czytane:

Jak ograniczyć sól w diecie?

sól w dieciePowszechnie wiadomo, że nadmiar soli szkodzi i może być przyczyną wystąpienia wielu chorób takich jak: nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, zawał serca, kamica nerkowa, osteoporoza i rak żołądka. Dziennie spożywamy 2-3 razy więcej soli (12-15 g) niż przewidują zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia. Zgodnie z zaleceniami powinniśmy spożywać nie więcej niż 5 g soli/dz., co równa się 2000 mg sodu (sól =sód x 2,5). W przeliczeniu na miary domowe, 5 g soli to 1 płaska łyżeczka do herbaty.
Aby ograniczyć ilość soli w diecie należy:
1. Czytać informacje zawarte na etykietach produktów i wybierać te z oznaczeniami „o obniżonej zawartości soli” lub „bez dodatku soli”.
2. Wybierać produkty świeże, jak najmniej przetworzone.
3. Zrezygnować z dań gotowych typu mrożona pizza, zupy i sosy w proszku lub ze słoików oraz dań w formie instant, wyeliminować z diety słone przekąski typu chipsy, paluszki, orzeszki solone oraz żywność typu Fast Ford.
4. Nie dosalać już gotowej potrawy (nie stawiać solniczki na stole).
5. Dodawać sól pod koniec gotowania.
6. Zamiast soli stosować różnego rodzaju zioła i przyprawy, zarówno świeże, jak i suszone (np. bazylia, oregano, majeranek, tymianek, kolendra, mięta, rozmaryn).
7. Wybierać sól sodowo – potasową, zawierającą mniej sodu.
8. Wybierać wody mineralne niskosodowe tj. zawierające < 20 mg sodu / litr.
9. Stopniowo zmniejszać ilość dodawanej soli i przyzwyczajać się do mniej słonego smaku.

Monika Krynicka-Gać - dietetyk Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt