Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Trening fitness  |  Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Najczęściej czytane:

Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Jak powinna wyglądać rozgrzewka?
Dużo się mówi o tym jak ważna jest rozgrzewka w przeprowadzeniu efektywnego i bezpiecznego treningu. Coraz więcej osób trenujących dowolną dyscyplinę sportu, niezależnie od tego czy jest zawodnikiem czy tylko amatorem, zdaje sobie sprawę z konieczności „rozgrzania” swojego ciała przed podjęciem właściwej aktywności fizycznej. Jednak po mimo rosnącej świadomości, sposób przygotowania organizmu do nadchodzących obciążeń jest nadal daleki od ideału, nie tylko wśród rekreacyjnych sportowców.
Obecnie istotą dobrze przeprowadzonej rozgrzewki jest jej funkcjonalność i logiczny ciąg. Aktywizacja ciała we wszystkich płaszczyznach, indywidualne uwzględnienie specyficznych wymagań dyscypliny, a przede wszystkim poprawność i technika wykonywanych ćwiczeń to główne zasady funkcjonalnej rozgrzewki, którą budują następujące po sobie elementy:

  •  ogólne pobudzenie organizmu – praca nóg połączona z aktywizacją tułowia oraz pobudzeniem bioder i obręczy barkowej (np. z użyciem taśm oporowych)
  •  dynamiczne rozciąganie – dowolne formy ruchowe, które będą rozciągały aktywnie, a nie statycznie
  •  przygotowanie ruchowe - czyli wszystkie podstawowe ruchy związane z poruszaniem się w danej dyscyplinie sportowej, np. wykroki, marsze, skipy (z uwzględnieniem naprzemiennej pracy rąk)
  •  neuropobudzenie – ostatni element, wykonywany krótko ale ze 100% intensywnością, którego celem jest dynamiczne pobudzenie całego układu nerwowo-mięśniowego, by móc aktywnie przejść do treningu głównego.

Przeprowadzona w ten sposób rozgrzewka powinna zająć około 15 minut, nie doprowadzając jednocześnie do znaczącego zmęczenia. Oczywiście ta forma wymaga od ćwiczącego odpowiedniej jakości wykonania poszczególnych elementów, a także edukacji i świadomości na co zwracać uwagę (np. osiowe obciążanie kończyn), jednak jej logiczny ciąg pozwoli zmniejszyć ryzyko wystąpienia urazu, a przede wszystkim pozwoli na osiąganie lepszych wyników sportowych.     

 

Małgorzata Rak

http://www.trening-indywidualny.pl

http://www.strefa-zdrowie.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt