Jak prawidłowo ustawić się podczas pracy siedzącej przy biurku?

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Jak prawidłowo ustawić się podczas pracy siedzącej przy biurku?

Najczęściej czytane:

Jak prawidłowo ustawić się podczas pracy siedzącej przy biurku?

W artykule postanowiliśmy opisać prawidłową pozycje jaką należy przyjmować pracując za biurkiem.
Zacznijmy zatem od odcinka szyjnego. Zwykle jest on wysunięty w przód w stosunku do płaszczyzny barków co jest błędem . Monitor powinien być ustawiony w taki sposób, aby nie wymuszał wysunięcia głowy oraz zgięcia odcinka szyjnego. Powinien również być pochylony na podstawie tak, aby jego górna krawędź znajdowała się pod kątem prostym do osi spojrzenia skierowanego około 30° w dół. Oczywistym wydaje się być również to, aby obraz na który patrzymy znajdował się centralnie przed nami i nie zmuszał nas do ciągłego skręcania się.
Odcinek piersiowy podobnie jak szyjny powinien zachowywać swoją naturalną krzywiznę. W tym przypadku naturalną oznacza nie pogłębioną jak często się zdarza. Łopatki powinny znajdować się w ustawieniu naturalnym czyli ich brzeg przyśrodkowy powinien znajdować w miarę blisko osi kręgosłupa przekładając to na język polski nie mogą „rozchodzić” się na boki. Plecy powinny przylegać do oparcia fotela. Najlepiej, by było to fotel odpowiednio wyprofilowany, dopasowany do naturalnych krzywizn kręgosłupa.
Wysokość fotela powinna być taka aby kąt zgięcia w stawach kolanowych oraz biodrowych wynosił 90 º, a stopy spoczywały swobodnie na podłożu. Przy zbyt wysokim ustawieniu fotela naczynia krwionośne przechodzące w dole podkolanowym zostają narażone na stały ucisk co może prowadzić do uczucia bólu oraz drętwienia podudzi.
Podczas pracy dłonie powinny spoczywać wygodnie na biurku. Oś przedramiona powinna tworzyć kąt 90° z osią ciała . Sytuacja taka jest możliwa tylko przy odpowiedniej wysokość biurka która powinna wynosić od 58 do 76 cm w zależności o wysokości użytkownika.
Odcinek lędźwiowy powinien być podparty specjalnym profilem, pozwalającym utrzymać jego naturalną krzywiznę, zapobiegający przejściu odcinka z pozycji neutralnej do pozycji zgięcia.
Przestrzeganie tych zasad oraz ustawień nie jest oczywiście rzeczą prostą ale jak mówi stare przysłowie lepiej zapobiegać niż leczyć. 

Kamil Goleń - Trener Personalny - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

http://www.strefa-zdrowie.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt