Jak w prosty sposób dobrać obciążenia treningowe.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Trening fitness  |  Jak w prosty sposób dobrać obciążenia treningowe.

Najczęściej czytane:

Jak w prosty sposób dobrać obciążenia treningowe.

Dobór obciążenia treningowego w treningu siłowym..


obciążenia treningoweKażdy kto ćwiczy na siłowni, niezależnie od tego czy jest już doświadczony w wyciskaniu sztangi, czy też dopiero zaczyna swoją przygodę z podnoszeniem ciężarów, wie dobrze jak trudne jest prawidłowe dobranie obciążenia. W większości fitness klubów pomocą służą wykwalifikowani instruktorzy i trenerzy personalni, którzy dbają o to, by trening ich  podopiecznych przynosił porządane efekty, a przy tym był bezpieczny. Jednak zdarza się, że nie mamy możliwości skorzystania z porady trenera, warto wtedy dostosować sie do kilku wskazówek.
Przede wszystkim należy wiedzieć, że zanim zaczniemy ustalać właściwe dla nas obciążenie, każde ćwiczenie powinniśmy opanować pod względem technicznym wykorzystując na początku ciężar własnego ciała. Dlatego nim rozpoczniemy trening ze sztangą najpierw nauczmy się  funkcjonalnie wykonywać podstawowe wzorce ruchowe tak aby robiąc np. głęboki przysiad lub  wykrok w linii nie przeciążać układu mięśniowo – szkieletowego. Nauka prawidłowej techniki pomoże nam nie tylko uniknąć kontuzji ale również sprawi, że będziemy w stanie przyjąć wyższe obciążenia, czerpiąc wiecej korzyści i satysfakcji z udanego treningu. Gdy dany ruch opanujemy już pod kątem technicznym dopiero wtedy możemy zacząć szukać optymalnego dla nas ciężaru. Tutaj kobiety zazwyczaj mają tendecję do zbyt lekkiego obciążenia, podczas gdy meżczyźni wręcz przeceniają swoje możliwości. Dlatego dobrym sposobem jest znalezienie takiego ciężaru, który pozwoli na wykonanie wszystkich powtórzeń bez zakłócenia techniki, a jednocześnie będzie wyzwaniem dla ćwiczącego. Jeżeli 1-2 ostatnie powtórzenia nie stanowią żadnego problemu oznacza to, że obciążenie jest za małe, natomiast gdy w trakcie ćwiczenia tempo lub szybkość wykonywania powtórzeń spada lub poprostu nie jesteśmy w stanie dokończyć serii to ciężar jest zbyt duży. W ciągu paru jednostek treningowych powinniśmy ustalić odpowiednie dla nas obciążenie, na podstawie którego będzie można ułożyć indywidualny program. Jeżeli nasz trening zakłada mniejszą liczbę powtórzeń należy wtedy zwiększyć obciążenie i adekwatnie jeżeli liczba powtórzeń się zwiększa to należy zmniejszyć ciężar z jakim będziemy ćwiczyć. Ilość kilogramów o jakie będziemy zwiększać obciążenie zależy od danego ćwiczenia i od tego jaki ciężar jesteśmy w danej chwili zdolni udźwignąć. Im większą wagę jesteśmy w stanie przyjąć tym większych zmian wartości możemy dokonywać, pamiętając o tym by nie miało to negatywnego wpływu na jokość wykonania wzorca ruchowego.
Mając na uwadze różnorodność metod treningowych, oraz różne cele trenujących, każdemu nowicjuszowi polecam jednak skorzystać z porady trenera osobistego, który pomoże ułożyć zindywidualizowany dla potrzeb klienta plan treningowy, uwzględniając odpowiedni progres i zasady bezpieczeństwa.

Małgorzata Rak 

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt