Kalistenika

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Trening fitness  |  Kalistenika

Najczęściej czytane:

Kalistenika

Kalistenika jest to rodzaj treningu opierający się o ćwiczenia, które wykorzystują ciężar własnego ciała. Ten rodzaj treningu był już znany w starożytności. Jego prekursorami byli starożytni Grecy oraz Rzymianie, a sama nazwa treningu pochodzi od starogreckich słów kallos sthenos co oznacza piękno i siłę. Tą metodą trenowali Spartanie w swoich obozach treningowych, gladiatorzy, a następnie wojska Bliskiego Wschodu. Do Europy ten rodzaj wysiłku trafił po powrocie rycerzy z wojen krzyżowych. W drugiej połowie XX wieku kalistenika straciła jednak na swojej popularności na rzecz siłowni i fitness klubów, które w tym okresie zaczęły przyciągać coraz więcej ludzi. Ostatnio jednak przeżywa swoje odrodzenie lecz znana jest bardziej pod nazwą street workout.
Jak już wspominałem jest to trening z wykorzystaniem masy własnego ciała. Ważną rolę odgrywa tutaj także stretching. Kalistenika jest wykorzystywana w treningu jednostek wojskowych, gdyż ze względu na to, że nie potrzebujemy właściwie żadnego sprzętu (jedynie drążek) można ją trenować praktycznie wszędzie. Dużą rolę odgrywa również w szkołach gdyż tego typu ćwiczenia powinny być wykorzystywane na samym początku w kształtowaniu młodego organizmu, gdyż wpływa pozytywnie na układ krwionośny, a ćwiczenia mają charakter globalny (nie ma ćwiczeń izolowanych).
WIELKA SZÓSTKA
Jest to sześć podstawowych ćwiczeń:

  •  Pompki
  •  Przysiady
  •  Podciągnięcia na drążku
  •  Wznosy nóg
  •  Mostek
  •  Pompki w staniu na rękach

Są to ćwiczenia, które posiadają nieskończoną chyba ilość kombinacji i wariacji. Jednak według założeń każde z nich ma 10 stopni trudności. Celem treningu jest dojście do stopnia mistrzowskiego czyli 10.
Stopnie mistrzowskie:

  •  Pompki – pompka na jednej ręce
  •  Przysiady – przysiad na jednej nodze
  •  Podciągnięcia na drążku – podciągnięcia na jednej ręce
  •  Wznosy nóg – wznosy prostych nóg w zwisie
  •  Mostek – „most zwodzony”
  •  Pompki w staniu na rękach – pompki w staniu na jednej ręce

Ćwiczenia powinny być oczywiście dostosowane do naszych aktualnych możliwości. Nie należy od razu rzucać się na ciężkie ćwiczenia, gdyż jest to bardzo szybka droga do kontuzji. Kalistenika jest dobrą alternatywą dla siłowni zwłaszcza w okresie letnim gdzie nie musimy siedzieć na siłowni lecz wyjść na świeże powietrze i po prostu ćwiczyć.

Kamil Wypych - Trener Osobisty - Warszawa

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt