Koślawość Palucha

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Koślawość Palucha

Najczęściej czytane:

Koślawość Palucha

Koślawość palucha.
Hallux valgus czyli paluch koślawy to zniekształcenie stopy występujące zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Potocznie nazywane haluksy to problem nie tylko estetyczny, ale także funkcjonalny. Pojawienie się koślawości palucha jest zwykle następstwem płaskostopia poprzecznego. Niewydolność struktur stabilizujących łuk poprzeczny powoduje jego zniesienie przyczyniając się do zaburzenia biomechaniki stopy i przeciążania przodostopia. Na skutek osłabienia mięśnia przywodziciela palucha dochodzi do przyśrodkowego odchylenia 1 kości śródstopia, a następnie bocznego pochylenia palucha. Prowadzi to do zmiany kierunku pociągania ścięgien mięśni zginacza i prostownika długiego palucha, które zsuwając się bocznie względem stawu nasilają deformację. Widoczne jest również przemieszczenie w tym samym kierunku mięśnia odwodziciela palucha oraz trzeszczki przyśrodkowej, sprawiając, że stają się one przywodzicielami, nie mając możliwości pełnienia swojej pierwotnej funkcji. Stąd też w przypadku wystąpienia już koślawości palucha, wzmacnianie tego mięśnia jako główny cel terapeutyczny nie ma najmniejszego sensu, ponieważ jako wtórny przywodziciel będzie tylko pogłębiał zniekształcenie.
Jak w takim razie powinna wyglądać tarapia?
Przede wszystkim powinniśmy rozpocząć od przeniesia środka ciężkości do ciała w celu odciążenia łuku przedniego stopy. Nie będzie to możliwe bez włączenia odpowiedzich ćwiczeń stabilizujących kopleks biodrowo-miedniczno-lędźwiowy, ponieważ już samo nieodpowiednie ustawienie miednicy (jej przodopochylenie) przesuwa środek ciężkości ciąła nawet o 4-5 cm do przodu!
Jednocześnie, niezmiernie ważnym elementem terapii jest praca nad wzmocnieniem mięśnia przywodziciela palucha, w celu powrotu 1 kości śródstopia na swoje właściwe miejsce. Wykonując ćwiczenia należy tu zwrócić uwagę, by to właśnie ona wykonywała ruch w kierunku pozostałych kości śródstopia, a nie odwrotnie!
Gdy uda nam się poprawić funkcję mięśnia przywodziciela palucha dopiero wtedy możemy rozpocząć wzmacnianie odwodziciela palucha. Mięsień ten dzięki właściwemu ustawieniu 1 kości śródstopia dopiero teraz ma możliwość swojej prawidłowej pracy, a jego odpowiednia aktywizacja umożliwi ruch odwiedzenia palucha korygując jego niewłaściwe boczne ustawienie.
Jak widać haluksy wprowadzają ogromne zmiany w mechanice stopy, a ich terapia wymaga na prawdę dużej cierpliwości i poświęconego czasu. Dlatego wiedząc, iż poprzedza je zwykle płaskostopie możemy dość szybko wdrożyć ich profilaktykę. Odpowiednia praca nad prawidłową postawą oraz aktywizacja mięśni stopy, np. poprzez chodzenie na boso, z pewnością zmniejszy ryzyko wystąpienia zniekształcenia, a także poprawi funkcje naszego układu szkieletowo - mięśniowego.

Małgorzata Rak

http://www.trening-indywidualny.pl

 




 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt