Niewydolność mięśni pośladkowych - gluteal amnesia

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Niewydolność mięśni pośladkowych - gluteal amnesia

Najczęściej czytane:

Niewydolność mięśni pośladkowych - gluteal amnesia

glutealamnesiaSiedzący styl życia powoduje rozciągnięcie oraz osłabienie niektórych mięśni. Ta obiegowa opinia jest w pełni prawdziwa, ale wydłużenie oraz osłabienie to nie jedyny problem. Większym jest to, iż mięśnie te „zapominają”, jaką pełnią funkcje i nie potrafią się właściwie włączać podczas wykonywania podstawowych wzorców ruchowych.
Nauczyciele wf-u często pytają mnie dlaczego ich podopiecznie nie potrafią poprawnie wykonać przysiadu ( jedni przewracają się do tyłu przy opuszczaniu nisko bioder, inni wybierają strategie oderwania pięt i wypchnięcia kolan w przód). Wtedy zadaje im pytanie o ich opinie na ten temat. Zwykle obarczają winą za taki stan rzeczy przykurcze mięśniowe lub problemy z równowagą. Bywa, że mają racje, ale dzieje się to bardzo rzadko. W większości przypadków winę ponoszą niewydolne mięśnie pośladkowe, o których pisaliśmy w poprzednich artykułach. Amerykanie nazywają to zjawisko „ Gluteal amnesia”. Mięśnie pośladkowe są bardzo ważnymi mięśniami posturalnymi oraz prostownikami stawu biodrowego. Pozycja siedząca wyłącza całkowicie prace tych mięśni, a siedzący tryb życia prowadzi zwykle do ograniczenia ruchu wyprostu w stawie biodrowym.
Wydaje się, zatem że wyjście z tej sytuacji jest proste. Należy po prostu wzmacniać mięśnie pośladkowe oraz rozciągać przykurcze ograniczające wyprost w stawie biodrowym ( mięśnie: biodrowo-lędźwiowy oraz czworogłowy). O ile odpowiedni stretching powinien przywrócić ruchomość w stawie biodrowym to odpowiednia aktywacja mięśni pośladkowych to nie lada problem. Osoby cierpiące na „gluteal amnesia” przestały używać mięśni pośladkowych jako części całych taśm mięśniowych. Ich funkcje w tych taśmach przejęły inne mięśnie (zwykle dwugłowe uda w połączeniu z czworogłowymi uda). Dlatego też tradycyjne ćwiczenia na mięśnie pośladkowe takie jak wypady, czy wejście na wysoką ławkę na nic się tu nie dadzą. Reedukacje pobudzenia mięśni pośladkowych należy zacząć od pozycji, w których ich praca jest jak najbardziej izolowana np. wznos bioder z pozycji leżenia tyłem gdzie pięty zostają „wbite” w podłoże, a przodostopie uniesione. Bardzo dobrze jest również użyć dodatkowej stymulacji dla mięśni pośladkowych, jaką może być opór elastyczny gumy thera-band umieszczonej na wysokości kolan.
„Gluteal amnesia” to problem który dopiero staje się powszechny natomiast jak mówi stara mądra maksyma lepiej jest zapobiegać niż leczyć. 

Kamil Goleń - Trener Personalny - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt