Planowanie procesu treningowego.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Trening fitness  |  Planowanie procesu treningowego.

Najczęściej czytane:

Planowanie procesu treningowego.

Planowanie treningu.

planowanie treninguJuż w latach sześciesiątych zaczęto traktować  trening  siłowy  jako integralną część   przygotowań każdego zawodnika. Trenerzy zrozumieli jak ważna jest siła w kontekście zmagań sportowych. Każdy sportowiec potrzebuje siły lecz w zależności od  wymagań dyscypliny należy ją kształtować w inny sposób. 
W krótkim artykule opisze zasady tworzenia programu treningowego dla  potrzeb sportowca

  • ocena  potrzeb

Na starcie należy zrozumieć potrzeby sportowca dla którego dedykowany jest program treningowy.  Innej siły bądzie potrzebował siatkarz dla którego głównym wzorcem jest wyskok i lądowanie  a innej  zpaśnik czy biegacz długodystansowy. Całkowicie inne wzorce, czas trwania napięcia, wartość pokonywanego oporu dla tego wymagają one  innego rodzaju kształtowania siły.  Niezależnie od dyscypliny program treningowy powniniem zawierać ćwiczenia „core”.

  • dobór ćwiczeń

Sportowcy powinni dbać o harmonijny rozwój całego ciała. Niestety  wymogi rywalizacji oraz specyfika ruchu w każdej z dyscyplin wymaga dużej specjalizacji co prowadzi do dużych aymetrii w budowie współczesnego atlety.  Dobierając ćwiczenia do programu treningowego powinniśmy zawsze pamiętać jaki jest główny ruch wykonywany przez sportowca np. kopanie, rzucanie, wiosłowanie itd.

  • Częstotliwość

Częstotliwość  treningów siłowych powinna być uzależniona od kilku czynników:  ilości treningów, specyfiki dyscypliny, rodzaju i wielkości obciążeń, okresu cyklu przygotowań.

  • kojeność  ćwiczeń w programie treningowym oraz rozkład treningów

Polączenie różnych jednostek treningowych  majacych na celu kształtowanie różnych elementów motoryki, techniki czy taktyki w konkretny cykl wymaga dużej wiedzy oraz wyczucia.  Bardzo ważna jest również  dpowiednia kolejność ćwiczeń w  jednostkce treningowej. 

  •  ilość serii, powtórzeń, obciązenia oraz prezrwy miedzy ćwiczeniami

O ilości serii powtórzeń decydujemy pamietając jaką strefę  mocy  pragniemy kształtować w danym momencie a także charakterystyka dyscypliny.

  •  Progresja

Sport jest tak naprwdę przełamywaniem barier. Ważne jest aby ustalona przez trenera  progresja umożliwiała poprawę wynikow sprtowych oraz nie doprowadzała do stagnacji czy przetrenowania.

Kamil Goleń - Trener Osobisty - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt