Podjadanie między posiłkami

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Podjadanie między posiłkami

Najczęściej czytane:

Podjadanie między posiłkami

dietetyk warszawaPojadanie jest częstym zjawiskiem w naszym codziennym życiu. Polega na spożywaniu żywności między głównymi posiłkami (śniadanie, obiad, kolacja), często nie z powodu odczuwania głodu, tylko z łakomstwa. W ten sposób, prowadząc nieregularny tryb życia, próbujemy dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość energii. Nie mając czasu na przygotowywanie posiłków, sięgamy nie tylko po produkty typu Fast-food, ale także wysokokaloryczne przekąski typu: paluszki, ciasteczka, chipsy itp.
Nie tylko nieregularny tryb życia składnia nad do pojadania. Część z nas „zajada stres”. Denerwując się sięgamy po niekontrolowaną ilość przekąsek i słodyczy, by poprawić sobie nastrój. Zdarza się, że jedzenie wykorzystujemy jako „rozwiązanie” problemów w naszym życiu. Ponadto, świat wokoło nakłania nas do sięgania po niektóre produkty. Kolorowe reklamy, spotkania z przyjaciółmi, wyjścia do kina, zapachy dobiegające z restauracji z pewnością nie pomagają nam w konsumowaniu regularnych posiłków.
Nie oznacza to jednak, że mamy całkowicie unikać pojadania w ciągu dnia. Zaleca się, aby oprócz 3 głównych posiłków, tj. śniadania, obiadu i kolacji, w ciągu dnia spożyć dodatkowo dwa małe posiłki. Należy jednak zwrócić szczególna uwagę na to, aby nic już między tymi posiłkami nie pojadać. Badania wykazują, że pięć posiłków dziennie jest najkorzystniejsze dla naszego zdrowia. Nadmierne, niekontrolowane pojadanie np. w pracy, szkole, przed komputerem itp. sprzyja rozwojowi nadwagi i otyłości.
Sięgając  po coś do pojedzenia, należy zwrócić uwagę, aby charakteryzowało się ono wysoką wartością odżywczą. Wybierajmy zatem świeże warzywa i owoce, produkty mleczne niskotłuszczowe, bogate w błonnik pełnoziarniste produkty zbożowe oraz orzechy (włoskie, nerkowca, arachidonowe, migdały) i nasiona np. słonecznika, dyni, sezamu, czy siemię lniane. Od czasu do czasu można sobie także pozwolić na kawałek gorzkiej czekolady.
Pojadanie nie musi być szkodliwe dla naszego zdrowia. Ważne, aby ograniczyć ilość posiłków do 5 w ciągu dnia i nic już między nimi nie spożywać. Posiłki uzupełniające powinny być lekkie, nie powinny hamować apetytu w stosunku do głównych posiłków oraz, w ramach możliwości, dostarczać składników, których może brakować w diecie.

Aleksandra Ulatowska - dietetyk

http://www.trening-indywidualny.pl



 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt