Podjadanie słodyczy - jak radzić sobie z tym nałogiem?

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Podjadanie słodyczy - jak radzić sobie z tym nałogiem?

Najczęściej czytane:

Podjadanie słodyczy - jak radzić sobie z tym nałogiem?

podjadanie słodyczyMówiąc o apetycie na słodkie, warto zastanowić się, skąd on pochodzi. Najczęściej, jest przyczyną wahań stężeń cukru we krwi. Gdy stężenie to spada, zaczynamy odczuwać głód, a nasz organizm „żąda” czegoś słodkiego, by wyrównać niedobór cukru. Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest regularne spożywanie posiłków oraz wprowadzenie do diety większej ilości węglowodanów złożonych (np. produktów pełnoziarnistych oraz razowych, płatki owsiane, grube kasze itp.). Pamiętajmy, że po słodycze sięgamy także m.in. w sytuacjach stresowych, podczas spotkań z przyjaciółmi oraz z nudów. Przyjrzyjmy się samemu sobie i zastanówmy się, z jakich powodów i w jakich sytuacjach sięgamy po słodkości.
Słodycze dostarczają nam tzw. pustych kalorii, dlatego należy je zastąpić produktami o wyższej wartości odżywczej. Dobrym rozwiązaniem jest zjedzenie owocu, np. jabłka, cytrusów, kiwi, owoców sezonowych- truskawek, jagód, brzoskwini itp. lub przygotowanie np. koktajlu.  Pamiętajmy, że owoce zawierają fruktozę- cukier prosty, dlatego mimo wszystko starajmy się je ograniczyć do 1-2 porcji dziennie (porcja to 1 szt. średniej wielkości owocu lub garść małych owoców- truskawek, jagód, winogron itp.). Słodkie są także owoce suszone: morele, śliwki, rodzynki itp., ale także należy uważać na ich wartość energetyczną (100g suszonych moreli= 284kcal, 1szt= 10g=28kcal). Oczywiście, lepiej zjeść 4szt. suszonych owoców, niż czekoladowy batonik (1szt.= ok. 250kcal). Jako przekąskę można także spożyć kilka orzechów-  np. włoskich, laskowych, migdałów. Wybierając lody, zdecydujmy się na sorbety- są równie słodkie, a nie zawierają wysokokalorycznej śmietany. Jako dodatek do jogurtu lub kromki chleba, można zastosować także łyżeczkę cukru lub dżemu.
Sposobem na podjadanie słodyczy, jest także zagospodarowanie sobie czasu, w jakim najczęściej je spożywamy. Zaplanujmy sobie np. wykonywanie prac domowych, spacer lub inną aktywność fizyczną- skoncentrujemy się na zadaniu, a nie na apetycie. Skuteczne może okazać się także żucie gumy bez cukru. Niektórym osobom w walce z podjadaniem słodyczy, pomaga przyjmowanie suplementów chromu.

Aleksandra Ulatowska - dietetyk Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt