Podział metod treningu biegowego ze względu na długość i intensywność odcinków.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Podział metod treningu biegowego ze względu na długość i intensywność odcinków.

Najczęściej czytane:

Podział metod treningu biegowego ze względu na długość i intensywność odcinków.

metody treningu biegowegoJako były lekkoatleta rywalizujący kiedyś na  średnich i długich dystansach zawsze zastanawiały mnie różne koncepcje oraz metody treningu wytrzymałościowego. Dobór odpowiednich obciążeń , objętości  treningu , długości przerw to wielka sztuka. W  artykule tym  będę starał się  przybliżyć różne elementy treningu biegowego.  
Długi wolny bieg to typowy rodzaj treningu dla biegaczy długodystansowych. Tempo biegu określa się na takie w którym zawodnik jest wstanie swobodnie rozmawiać. Zazwyczaj stosuje się  1 lub dwa takie biegi w tygodniu.  Długość biegu to zazwyczaj  dystans startowy lub dłużej ( ok. 30-120 min ). Intensywność treningu określa się na 70 VO2MAX
Tempo (pace) - celem treningu jest poprawa wykorzystania system aerobowych i anaerobowych. Intensywność treningu  jest zazwyczaj wyższa niż próg przemian mleczanowych. Czas trwania odcinków Tempo to około 20 -30 minut. Zazwyczaj stosuje się jeden do dwóch tego rodzaju treningów.  
Interwał (interval). Ten rodzaj wysiłku pozwala przekraczać granice wydolności. Intensywność treningu to poziom bliski VO2MAX. Interwał trwa zazwyczaj od 3 do 5 minut. Długość przerwy jest zazwyczaj podobna do długości czasu pracy. 
Powtórzenia  ( Repetition Training). Trening o dużej intensywności  przekraczający VO2MAX. Ten rodzaj wysiłku pozwala zwiększać tolerancje  na zakwaszenie organizmu. Zazwyczaj odcinki treningowe trwają od 30  do 90 sekund. Stosunek pracy do przerwy to około 1:5.
Fartflek to połączenie wolnego biegu z krótkimi  okresami o wyższej intensywności. W Polskiej nomenklaturze zwany często crossem przyspieszanym lub crossem zmiennym. Stosowany  zazwyczaj raz w tygodniu. Intensywność treningu  waha się w okolicach 70 VO2MAX.

Niektórzy autorzy dzielą rodzaje treningu wytrzymałościowego na dodatkowe podkategorie. Natomiast przedstawiony w artykule podział uważa się za powszechnie przyjęty.

Kamil Goleń - Trener Personalny - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt