Problem elastyczności mięśni zginaczy stawu biodrowego u początkujących biegaczy.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Problem elastyczności mięśni zginaczy stawu biodrowego u początkujących biegaczy.

Najczęściej czytane:

Problem elastyczności mięśni zginaczy stawu biodrowego u początkujących biegaczy.

bieganie a elastyczność mięśniOgraniczona elastyczność zginaczy i prostowników stawu biodrowego może prowadzić do kontuzji (np. Naderwań mięśni i ich przeciążeń) podczas biegu. Nadmiernie napięte mięśnie powodują znacznie skrócenie kroku biegowego co znacznie powiększa koszt energetyczny biegu (szybciej się męczymy przez zwiększoną częstotliwość kroków). Problem może się znajdować też w innym rejonie ciała i dotyczyć innych mięśni, ja jednak skupię się na problemie balansu mięśniowego zginaczy i prostowników stawu biodrowego – jako że to zjawisko często obserwowane.


Zaburzenia napięcia w rejonie mięśni zginaczy i prostowników stawu biodrowego mają bezpośredni wpływ na jakość naszego biegu. Jeśli zginacze stawu biodrowego nie ograniczają przez swoje nadmierne napięcie fizjologicznej długości mięśnia, wówczas nasz krok biegowy powinien być poprawny/długi. Technika i jakość biegu to znacznie obszerniejszy temat i na ich prawidłowe utrzymanie i wypracowanie ma wpływ znacznie więcej czynników (np. Moc biegowa, wytrzymałość mięśniowa) a na opanowanie prawidłowej techniki biegowej często pracuje się latami.
Chciałbym zawęzić omawiany problem do osób rozpoczynających bieganie, niezależnie od tego czy opanowanie podstaw techniki biegu potrzebne im jest do zrealizowania celu jakim jest przebiegnięcie 5,10km... czy do efektywnego spalania tkanki tłuszczowej.
Duży problem u ludzi rozpoczynających swoje treningi stanowi brak elastyczności mięśni w obrębie stawu biodrowego, co stanowi czynnik zagrażający wystąpieniu kontuzji. W dodatku trudniej jest nauczyć się takiej osobie prawidłowej techniki biegu. Jeśli nie zauważymy tego problemu na samym początku to trudno będzie nam uzyskać efekty treningowe.
Najczęstszą sytuacją powodującą omawiany problem jest zaburzenie balansu mięśniowego przez nadmierne napięcie mięśni zginaczy stawu biodrowego (głównie mięsień biodrowo-lędźwiowy,prosty uda i naprężacz powięzi szerokiej, który działa tutaj wspomagająco). Zmniejszony zakres wyprostu w stawie biodrowym (nadmierne napięcie zginaczy) zwiększa podatność na urazy tylnej strony uda (hamstringi) przez obniżenie ich aktywności.
Co w tej sytuacji mamy robić? Pierwszym krokiem będzie tu zadbanie o uelastycznienie mięśni zginaczy i zwiększenie zakresu wyprostu w stawie biodrowym (stretching, myofascial-release), następnie należy zadbać o wzmocnienie tylnej grupy mięśni uda odpowiednimi ćwiczeniami (trening wytrzymałości, a następnie trening ekscentryczny).

Paweł Tracz - Trener Osobisty - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt