Przygotowanie motoryczne w tenisie ziemnym

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Przygotowanie motoryczne w tenisie ziemnym

Najczęściej czytane:

Przygotowanie motoryczne w tenisie ziemnym

przygotowanie motoryczne w tenisie Tenis ziemny to bardzo widowiskowa dyscyplina sportu, która niesie ze sobą niezwykle wysokie wymagania dotyczące szeroko pojętego przygotowania fizycznego.

Zawodnicy na najwyższym poziomie sportowym, oprócz nienagannej techniki, przeglądu pola i umiejętności szybkiego podejmowania odpowiednich decyzji, muszą również dysponować niezwykle solidnymi podstawami przygotowania ogólnego.
Najważniejszymi aspektami treningu motoryki w tenisie są:

  • Zabezpieczenie przed kontuzjami – tenis to jeden z bardziej urazowych sportów, istnieje wiele przyczyn takiego stanu rzeczy: zmienna nawierzchnia (każda z nich w inny sposób oddziałuje na układ ruchu), sport asymetryczny, wysiłki o maksymalnych intensywnościach  oddzielone (czasami długimi) przerwami w grze, nieprzewidywalny czas wysiłku (nawet do kilku godzin) z czego wynikają problemy energetyczne. Trening uzupełniający powinien zapewnić prawidłowe zakresy ruchów w poszczególnych stawach oraz zadbać o wyrównywanie dysbalansów mięśniowych, powstających w wyniku asymetrycznej specyfiki dyscypliny.
  • Szybkość i dynamika – mocno zaserwowana lub uderzona piłka tenisowa potrafi lecieć z prędkością ponad 200km/h – przy określonych wymiarach kortu zawodnik ma niezwykle mało czasu na prawidłową reakcję oraz dobiegnięcie (doskoczenie) do piłki. Wnioskiem jest, że poziom szybkości i mocy może być jednym z decydujących czynników mających wpływ na wynik sportowy.
  • Wytrzymałość i regeneracja – wysiłki w tenisie trwają od kilku do kilkunastu sekund, jednak ich intensywność sięga 100%. Mecz może trwać z przerwami od kilkudziesięciu minut do kilku godzin. Taka specyfika dyscypliny nakłada ogromne wymagania dotyczące wytrzymałości beztlenowej i szybkiego czasu regeneracji.
  • Koordynacja, zwinność i kontrola ruchu – wachlarz zagrań, zwrotów, zmian kierunku ruchu, uderzeń jest liczny i nieprzewidywalny oraz odbywa się na maksymalnych prędkościach. Wymusza to najwyższy poziom panowania nad ciałem.

Nad każdą z tych cech można w odpowiedni sposób pracować. Aby obciążenia były optymalne, program przygotowania motorycznego powinien być skorelowany z treningami stricte tenisowymi. Część z wyżej opisanych celów można realizować w ramach zajęć głównych, wplatając je w elementy rozgrzewki, fragmenty gry lub część końcową treningu. Pozostała część powinna odbywać się na jednostkach treningowych poświęconych tylko treningowi ogólnemu. Jedynie taka kompleksowa praca jest w stanie ograniczyć urazy i osiągnąć u zawodnika maksymalny poziom sportowy.

Tomasz Gać - Trener Przygotowania Motorycznego

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt