Przygotowanie ogólne - podstawa motoryczności

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Przygotowanie ogólne - podstawa motoryczności

Najczęściej czytane:

Przygotowanie ogólne - podstawa motoryczności

przygotowanie fizyczneZarówno sport wyczynowy jak i amatorska aktywność powinny być budowane na solidnych podstawach przygotowania fizycznego. Jeśli chcemy dbać o swoją formę, stale podnosić umiejętności, nakładać dodatkowe obciążenia, bić rekordy i cieszyć się dobrym zdrowiem to nie możemy przegapić tego pierwszego, podstawowego i najważniejszego etapu jakim jest nauka prawidłowego ruchu i kontroli motorycznej.

Potrafimy już bardzo precyzyjnie określić i zmierzyć jakość naszego ruchu, istnieją koncepcje terapeutyczne i systemy treningowe, które dają nam niezbędne narzędzia do globalnej i lokalnej oceny jakości naszego ruchu. Wiemy jakie zakresy ruchów powinny być dostępne w danych segmentach ciała, jak ten ruch powinien się rozkładać na poszczególne stawy, wiemy jak wygląda pozycja neutralna w stawie i jak prawidłowy poziom stabilizacji obserwowany w ruchu.
Zadaniem trenera przygotowania motorycznego jest osiągniecie takiego poziomu kontroli, który pozwoli na nakładanie dodatkowych obciążeń zewnętrznych bez utraty jego jakości. To znaczy ruch, pomimo większej szybkości, ciężaru dodatkowego, trudniejszego podłoża, presji przeciwnika i narastającego zmęczenia powinien być wykonany bez znacznego obniżenia jego jakości.
Aby było to możliwe trening równoległy, uzupełniający (podstawowy) powinien być prowadzony cyklicznie na każdym etapie makrocyklu. Oczywiście w różnych mezocyklach i sytuacjach jego natężenie będzie różne. W sezonie startowym wystarczy włączyć kilka ćwiczeń w rozgrzewkę, w przygotowaniu ogólnym może to być pierwsze 15-20min treningu, w roztrenowaniu czy po kontuzji elementy przygotowania ogólnego powinny być główną i integralną częścią treningu.
Reasumując; praca nad fundamentem motoryczności powinna być pracą permanentną, dopasowaną do wymagań i możliwości konkretnego zawodnika a jej natężenie powinno się zmieniać w zależności od cyklu rocznego i potrzeb danego zawodnika. Tylko wtedy mamy szansę na optymalny wynik sportowy i uniknięcie kontuzji.

Tomasz Gać - Trener Osobisty - Przygotowanie Fizyczne
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt