Rodzaje pieczywa i jego wartości odżywcze.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Rodzaje pieczywa i jego wartości odżywcze.

Najczęściej czytane:

Rodzaje pieczywa i jego wartości odżywcze.

Pieczywo - rodzaje i wartości odżywcze.

pieczywoProdukty zbożowe, będące głównym źródłem energii w codziennej diecie, stanowią podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia. Chleb jest jednym z najpopularniejszych produktów z tej grupy. Jego wartość odżywcza zależy od rodzaju i przemiału mąki oraz dodatków.
W zależności od użytej mąki wyróżnia się pieczywo: pszenne, żytnie oraz mieszane. Ważny jest także stopień przemiału mąki- im jest bardziej przemielona, tym wartość odżywcza jest niższa. Jednocześnie, chleb biały poprzez niższą zawartość błonnika, jest bardziej lekko strawny.
Wartość energetyczna waha się w przedziale 225-340kcal/ 100g pieczywa pszennego oraz 219-253kcal/ 100g pieczywa żytniego. Warto podkreślić, iż pieczywo chrupkie zawierając mało wody, jest stosunkowo wysokokaloryczne- 353kcal/ 100g. Pieczywo dostarcza białko roślinne, którego wartość odżywczą można zwiększyć poprzez łączenie z produktami pochodzenia zwierzęcego, np. mlekiem i jego produktami,  szynką, wędlinami itp. Produkty zbożowe są także źródłem składników mineralnych w szczególności żelaza, cynku i potasu.  Ponadto zawierają sporą ilość witamin z grupy B, zwłaszcza wit. B1 uczestniczącej w przemianie węglowodanów oraz wit. B2, która odpowiada za dobry stan błon śluzowych organizmu oraz bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Dodatkowo, pieczywo ciemne jest dobrym źródłem błonnika pokarmowego stymulującego poprawne funkcjonowanie układu pokarmowego.
Wybierając pieczywo w sklepie warto zwrócić uwagę na jego skład. Coraz częściej zdarza się, że producenci barwią białe pieczywo karmelem po to, by przypominało ono wyrób razowy. Jednocześnie, wartość odżywczą można podnieść poprzez dodatek różnych ziaren, np. słonecznika, dyni, siemienia lnianego, ziaren soi, ale także oliwek, suszonych pomidorów, ziół itp. Należy uważać na pieczywo tostowe, które w swoim składzie zawiera takie substancje jak: środki antypleśniowe, ulepszacze, utrwalacze, konserwanty. Mogą one być szczególnie niebezpieczne dla dzieci.
Dziennymi modelowymi racjami pokarmowymi dla kobiet w wieku 19-60 lat jest ok. 240-250g (ok. 5 grubych kromek) pieczywa dziennie, a dla mężczyzn w tym samym przedziale wiekowym ilość sięga 380-360g, tj. ok. 7 grubych kromek dziennie.

Aleksandra Ulatowska - Dietetyk

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt