Rodzaje włókien mięśniowych cz II

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Rodzaje włókien mięśniowych cz II

Najczęściej czytane:

Rodzaje włókien mięśniowych cz II

włókna mięśnioweW ostatnim artykule pisaliśmy o rodzajach włókien mięśniowych.  Przedstawiliśmy podział na włókna szybkokurczliwe ( FT)wolnokurczliwe (ST). W zależności od tego jaki rodzaj mięśnia pragniemy wzmocnić i doprowadzić do jego hipertrofii  powinniśmy dobrać odpowiednio różno ilość powtórzeń. 

Jeżeli chodzi o włókna FT to ich przewagę możemy zauważyć w mięśniach takich jak:

  •  Mięsień dwugłowy ramienia (biceps)
  •  Mięsień obszerny przyśrodkowy
  •   Mięsień obszerny boczny (składające się na mięsień czworogłowy uda)
  •   Mięsień piszczelowy przedni
  •   Mięsień pośladkowy wielki
  •   Mięsień brzuchaty łydki

Natomiast włókna  ST w przewadze występują w  następujących mięśniach:

 

  •  Mięśnie międzyżebrowe
  •  Mięsień czworoboczny
  •  Mięśnie tylnej części uda (półbłoniasty,    półścięgnisty oraz dwugłowy)
  •  Mięśnie przywodziciel uda
  •  Mięsień prosty uda
  •  Mięsień płaszczkowaty,
  •  Mięśnie prostowniki grzbietu.

Parametry treningowe dla różnych  włókna mięsniowego
Parametr FT/ ST

  • Bodziec ( ciężar )  90 – 100 %  30 – 60 %
  • Czas pracy ( ilość powtórzeń )  4 – 6 12 – 24
  • Liczba serii   2- 3 3- 5
  • Czas odpoczynku ( przerwa )  3 min – 6 min do 1 minuty
  • Charakter pracy  beztlenowy tlenowy

Oczywiście dobierając ilość serii, powtórzeń oraz obciążenie należy pamiętać o kilku istotnych czynnikach :

  •  Stan stawu- nie możemy przecież nakładać olbrzymich obciążeń na mieśnie nawet jeżeli morfologicznie było by to uzasadnione jeśli staw nie jest w pełni zdrowy
  •  Cechę jaką kształtujemy- morfologia podpowiada na co zrobić, aby uzyskać hipertrofie mięśnia ale ona nie zawsze jest najważniejsza.
  •  Trenujemy całe ciało a nie wybrane mięśnie- jeśli pracujemy lokalnie sprawa jest prosta natomiast jeżeli chodzi o trening funkcjonalny to dobór obciążeń i powtórzeń jest sprawą trudniejszą.

Mam nadzieje że artykuł ten da do myślenia trenerom jak i ćwiczącym.

Kamil Goleń - Trener Personalny - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt