Rozwijaj harmonijnie całe ciało.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Trening fitness  |  Rozwijaj harmonijnie całe ciało.

Najczęściej czytane:

Rozwijaj harmonijnie całe ciało.

Dobry plan treningowy powinien aktywizować wszystkie części naszego ciała. Oczywiście każdy ma swoje priorytety i to bardzo dobrze , ponieważ wszyscy jesteśmy inaczej zbudowani, mamy inne cele i jesteśmy na różnych poziomach zaawansowania treningowego. Priorytety jednak, nie powinny nam przesłaniać obrazu całości.
Posłużę się kilkoma przykładami z fitnesowej praktyki: przychodzi klient i prosi o zestaw ćwiczeń na górną część ciała ponieważ na nogi nie potrzebuje… Twierdzi, że jeździ na rowerze i spaceruje, więc sprawę treningu kończyn dolnych ma rozwiązaną. Nic bardziej mylnego. Istotną kwestią, jest takie uzasadnienie naszej propozycji treningowej, aby klient rzeczywiście zrozumiał ideę jaką się kierujemy i dał szansę nam i sobie na prawidłowy i harmonijnie ułożony trening. Takiemu Panu należałoby wytłumaczyć, że przejażdżki rowerowe czy spacery to łagodne formy treningu aerobowego i nie podnoszą one poziomu siły kończyn dolnych a odpowiednia proporcja w sile pomiędzy poszczególnymi częściami naszego ciała to bardzo istotna kwestia z punktu widzenia profilaktyki kontuzji, nie wspominając już o kwestiach estetycznych. Dobrze umięśniony tułów i ramiona prezentują się korzystnie jedynie wtedy, gdy tworzą harmonijną całość z proporcjonalnie umięśnionymi nogami. Jeśli jeszcze powiemy owemu Panu, że nogi to pod względem masy największa grupa mięśniowa w naszym ustroju, a najwięcej testosteronu wydziela się właśnie podczas aktywacji dużych grup mięśniowych, to nie powinniśmy mieć większych problemów z odniesieniem sukcesu.
Często mamy do czynienia z sytuacją odwrotną, przygotowujący się do sezonu narciarskiego klient, poświęca cały czas spędzony na sali ćwiczeń na trening nóg, zapominając zupełnie o tym, że ma jeszcze wiele innych mięśni, którym również przydałoby się poświęcić nieco uwagi. Taka praktyka prowadzi często do przetrenowania i przeciążenia kończyn dolnych. A takie mięśnie jak stabilizatory kręgosłupa (niezwykle istotne w jeździe na nartach), czy mięśnie obręczy barkowej zapewniające odpowiedni balans do obręczy biodrowej są zdecydowanie za słabe co prowadzi do groźnych kontuzji.
I trzeci klasyczny przykład to Panie chcące odchudzić się w talii i kręcące się bez końca na urządzeniach przeznaczonych do wykonywania rotacji tułowia. Jest to prosta droga do nabycia poważnych problemów w odcinku lędźwiowym kręgosłupa ponieważ ćwiczenia te mogą być wykonywane jedynie w określonym zakresie ruchu, w odpowiednim tempie i z ograniczoną ilością powtórzeń. Jeśli chodzi o efekt takiego treningu to czasami jest on zupełnie odwrotny do zamierzonego, ponieważ rozbudowane mięśnie skośne, przykryte dodatkowo tkanką tłuszczową dają niekorzystny obraz całości. Takiej Pani zalecilibyśmy długi trening aerobowy dostosowany do jej możliwości uzupełniony treningiem ogólnorozwojowym z zaakcentowaniem ćwiczeń na okolice talii.
Jako trener osobisty staram się walczyć z błędnymi stereotypami funkcjonującymi powszechnie w naszych fitness klubach, czasami jest to zajęcie wymagające dużej cierpliwości i konsekwencji jednak w sytuacji gdy przynosi sukces, to daje ogromną satysfakcję zarówno ćwiczącemu jak i trenerowi.


Tomasz Gać - Trener Osobisty - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt