Skrobia oporna

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Skrobia oporna

Najczęściej czytane:

Skrobia oporna

Skrobia jest głównym węglowodanem w diecie człowieka.

skrobia opornaWystępuje w produktach roślinnych, pełniąc rolę materiału zapasowego. Źródłami tego składnika są np. w ziarna,kasze, makarony, warzywa i owoce. Zapotrzebowanie energetyczne organizmu powinno być pokryte w ok.50-60% przez węglowodany. Zasady nowej diety redukującej masę ciała, opierają się na spożywaniu większej ilości  tzw. skrobi opornej.

Spożyta skrobia ulega strawieniu do glukozy, która po wchłonięciu do krwioobiegu, wykorzystywana jest w celach energetycznych. Jednakże, można wyróżnić 3 rodzaje skrobi, w tym tę, na której opierają się zasady nowej diety. Różnica polega na tym, że nie jest ona trawiona do glukozy, a w jelicie grubym ulega fermentacji. W znacznym stopniu wypełnia jelito, przez co wykazuje działanie podobne do błonnika pokarmowego. Należy jednak podkreślić, że pęczniejąc,  zwiększa jego objętość, ale nie energetyczność. Podobnie jak włóknik, wpływa pozytywnie na mikroflorę jelitową, obniża stężenie cholesterolu i glukozy we krwi.
Przy okazji stosowania zasad tej diety, warto także wspomnieć o zjawisku kleikowania skrobi. Występuje ono w produktach wysokowęglowodanowych poddanych obróbce cieplnej i przyczynia się do znacznego podniesienia ich wartości energetycznej. W momencie, gdy taki produkt zostanie schłodzony, retrogradacja ograniczy ilość strawionej skrobi, obniżając tym samym kaloryczność posiłku. Należy zatem pamiętać o chłodzeniu posiłków zawierających dużą ilość węglowodanów przed posiłkiem.
Twórcy tej diety zalecają spożycie ok. 20g skrobi opornej dziennie. Równocześnie, należy stosować inne zasady zdrowego żywienia. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się warzywa i owoce oraz źródło białka i odpowiednie tłuszcze. Nie można zapominać o spożyciu odpowiedniej ilości wody. Jak w przypadku każdej nowinki dietetycznej, trzeba także pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku.

  Przykładowe zawartości w produktach:

  • Średni banan 4,7g
  •  Pół filiżanki otrębów pszennych 4,6g
  •  Pół filiżanki gotowanej, białej fasolki 3,8g
  •  Pół filiżanki gotowanej soczewicy 3,4g
  •  1 ugotowany i schłodzony ziemniak 3,2g
  •  Filiżanka gotowanego, pełnoziarnistego makaronu 2g
  •  Pół filiżanki gotowanego, brązowego ryżu 1,7g

Aleksandra Ulatowska - dietetyk

http://www.trening-indywidualny.pl

 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt