Spiralna teoria skręcenia włókien ścięgna achillesa.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Spiralna teoria skręcenia włókien ścięgna achillesa.

Najczęściej czytane:

Spiralna teoria skręcenia włókien ścięgna achillesa.

ścięgno achillesaŚcięgno Achillesa ma przekrój około 1 cm i jest najsilniejszym ścięgnem w naszym organizmie. Jego wytrzymałość dochodzi do 1000kg! Jednocześnie jest bardzo podatne na uszkodzenia, przykładowo w trakcie biegu przyjmuje obciążenie rzędu 12,5 krotności masy naszego ciała! Ale o ile nic nie zaburza jego pracy (stan zwyrodnieniowy, zapalenie kaletki zapiętowej, zapalenie pochewki) i mamy do czynienia ze „zdrowymi” ścięgnami, to nie musimy się bać, że je zerwiemy. Badania donoszą, że prędzej nabawimy się złamania awulsyjnego guza piętowego niż całkowitego zerwania Achillesa. Jeżeli jednak, z jakiegoś powodu ścięgno jest osłabione, wtedy wcześniej czy później dojdzie do jego uszkodzenia. Najsłabiej ukrwiona i jednocześnie najbardziej podatna na urazy jest okolica około 2-7cm od guza piętowego.

Ścięgno Achillesa jest zlokalizowane na grzbietowej stronie podudzia. Dystalnie przyczepia się do guza piętowego i jako część taśmy mięśniowej tylnej przechodzi w rozcięgno podeszwowe. Włókna kolagenowe tego ścięgna pochodzą z:

  • brzuchatego łydki (głowy przyśrodkowej i bocznej)
  • płaszczkowatego

U 52% populacji 2/3 włókien pochodzi z mięśnia płaszczkowatego. Wszystkie włókna ulegają skręceniu wg teorii prawo-lewo-skrętnej śruby, a w miejscu największego skrętu koncentruje się najwięcej sił.

Przebieg włókien:

  • centralna część głowy przyśrodkowej brzuchatego łydki tworzy warstwę tylną
  • część boczna głowy przyśrodkowej brzuchatego łydki tworzy brzeg boczny ścięgna
  • głowa boczna brzuchatego łydki tworzy warstwę przednią
  • mięsień płaszczkowaty tworzy część przednio-przyśrodkową

Jak pisałam wcześniej osłabione ścięgno, traci swoją elastyczność i może predysponować do zerwania lub naderwania, któregoś z pęczków. Literatura podaje kilka objawów klinicznych, które wskazują na możliwość uszkodzenia Achillesa. Jeżeli doszło do urazu zaleca się zastosowanie zasady PRICES i natychmiastowe udanie się do lekarza lub fizjoterapeuty.

Objawy kliniczne:

  • obrzęk na przebiegu ścięgna Achillesa
  • palpacyjnie wyczuwalny brak ciągłości
  • duża bolesność uciskowa
  • zasinienie
  • stopa ustawiona pod kątem 90° w stosunku do podudzia
  • dodatni test Simmonda
  • dodatni test Thompsona

Dla utrzymania prawidłowej struktury włókien kolagenowych bardzo ważne jest prawidłowe rozciąganie mięśni brzuchatego łydki i płaszczkowatego po każdej aktywności fizycznej, chodzeniu w szpilkach czy wspinaczce górskiej.

1. Rozciąganie mięśnia brzuchatego łydki – stajemy na klinie (można go zastąpić książką) nogą zakroczną wyprostowaną w kolanie i przenosimy ciężar ciała na drugą nogę do wyczucia oporu. Zatrzymujemy na 20 sekund. Trzy powtórzenia na każdą nogę.

2. Rozciąganie mięśnia płaszczkowatego – podobnie jak wyżej tylko noga zakroczna ma być lekko ugięta w kolanie. Trzy powtórzenia po 20 sekund na każdą nogę.

Kasia Śmietanko - Trenerka Personalna - TI Fitness

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt