Stan Zapalny w pigułce

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Stan Zapalny w pigułce

Najczęściej czytane:

Stan Zapalny w pigułce

stan zapalnyCzęsto po urazie lub bardzo intensywnych ćwiczeniach czujemy ból, ograniczenie ruchu i miejscowy dyskomfort utrzymujący się przez kilka dni lub nawet tygodni. Zaniepokojeni tym przedłużającym się stanem wybieramy się do lekarza, gdzie dostajemy „straszną” diagnozę: stan zapalny. Na wypisanej recepcie widnieje maść przeciwzapalna lub nawet antybiotyki, które mamy stosować przez określony czas. Dodatkowo powinniśmy ograniczyć aktywność, oszczędzając urażoną okolicę, co nie zawsze jest możliwe przy dzisiejszym trybie życia. Wychodząc z apteki, lżejsi o kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt złotych zastanawiamy się czy można było tego uniknąć?

Pewnie tak, ale wtedy musielibyśmy przestać się ruszać, unikać ostrych przedmiotów, cały czas się zdrowo odżywiać (co akurat nie jest takim złym pomysłem ;) ), unikać stresów. Innymi słowy zamknąć się w domu. Tak więc, czym jest stan zapalny, co go powoduje i jak sobie z nim radzić?

Zapalenie – „uporządkowany proces rozwijający się w tkance unaczynionej pod wpływem czynnika uszkadzającego”. Może być wywołane czynnikami zewnętrznymi lub wewnętrznymi (chemiczne, fizyczne, biologiczne). Celem jest szybkie i selektywne zgromadzenie komórek zdolnych do usunięcia danego czynnika szkodliwego i rozpoczęcie naprawy powstałego uszkodzenia. Innymi słowy jest to naturalny proces wspomagający gojenie naszego organizmu.

Odpowiedź układu mięśniowo-szkieletowego na stresor można podzielić na 3 etapy:

  •  ostry stan zapalny (do 7 dni po urazie) wywołuje miejscowe objawy, ustępując może pozostawić blizny i zrosty tkanki miękkiej
  •  faza proliferacyjna (do 3 tyg po urazie) jest to namnażanie komórek odpowiedzialnych za odbudowę uszkodzonych tkanek, usuwanie martwych tkanek oraz rozrost tkanki łącznej i rewaskularyzacja
  •  faza dojrzewania i przebudowy (do 8 tyg po urazie): odbudowa normalnych tkanek ustroju, czasami ostateczna wytrzymałość ścięgien i więzadeł uzyskiwana jest dopiero po ok. 6 miesiącach

Objaw stanu zapalnego możemy podzielić na:

  •  miejscowe

- zaczerwienienie (zwiększony przepływ krwi w tym miejscu)
- obrzmienie (wyciek białek i komórek z naczyń do tkanek)
- ból (pobudzenie receptorów bólowych przez mediatory zapalne)
- ocieplenie (zwiększony przepływ krwi)
- utrata funkcji (częściowa lub całkowita)

  • uogólnione rzutujące na cały organizm, np. gorączka

Generalnie zapalenie można podzielić na ostre i przewlekłe. Pierwszy jest naturalną reakcją naszego organizmu, który trwa maksymalnie kilka dni. Pojawiające się objawy miejscowe, jak ból czy ograniczona funkcja mają ograniczyć użytkowanie danego obszaru, pozwalając na jego zaleczenie. Jeżeli jednak stan zapalny trwa dłuższy czas to organizm odbiera to jako sygnał stałego zagrożenia i mamy wtedy do czynienia z chronicznym stanem zapalnym. Jego przyczyną jest brak równowagi między dwoma systemami układu odpornościowego i może prowadzić do: alzheimera, alergii, anemii, osteoporozy, zawałów serca, nowotworów, niestrawności, zatrzymania spadku wagi. Dlatego ważne jest, żeby nie lekceważyć bólu czy uczucia dyskomfortu!

Jak radzić sobie z ostrym stanem zapalnym?

Jak pisałam, jest to pożądana reakcja naszego organizmu i nie należy jej „wyciszać”. Popularną metodą stosowaną w sporcie jest zasada PRICES:
Protection – unieruchomienie
- od 1-3 tyg, chociaż obecnie specjaliści zalecają jak najwcześniejsze włączanie kontrolowanej aktywności, by zapewnić prawidłową przebudowę tkanek miękkich. Jednak należy pamiętać, iż powtórne urazy goją się dłużej i częściej dochodzi do powikłań.
Rest – odpoczynek
- odciążanie uszkodzonej struktury poprzez ograniczone jej użytkowanie
Ice – chłodzenie
- 3-4x dziennie po 15-20  min
Compression – ucisk
- działanie p/obrzękowe, można zastosować bandaże elastyczne, uciskowe skarpety, pończochy
Elevation – uniesienie
- działanie p/obrzękowe, zraniona tkanka powinna znajdować się powyżej linii serca, co przyspieszy odpływ chłonki z obrzękniętej okolicy
Support – utrzymanie uszkodzonej kończyny w uniesionej pozycji.

Celem powyższych czynności jest zmniejszenie wylewu krwi do tkanek miękkich, zmniejszenie obrzęku, zapalenia, metabolizmu komórkowego, bólu oraz zapewnienie najlepszych warunków do gojenia (ograniczone ryzyko zrostów i blizn).
Metodę PRICES stosuje się bezpośrednio po urazie, ale nie jest to forma leczenia! Wizyta u lekarza pierwszego kontaktu i tak nas nie ominie i powinniśmy jak najszybciej zgłosić się po dalszą pomoc.

Kasia Śmietanko - Trenerka Personalna - TI Fitness

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt