Szparagi

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Szparagi

Najczęściej czytane:

Szparagi

Szparagi - czemu warto włączyć je do jadłospisu?

szparagiJednymi z pierwszych, wiosennych warzyw pojawiających się na rynku są szparagi. Tak niedoceniane w Polsce charakteryzują się stosunkowo wysoką wartością odżywczą, a sezon na nie trwa od końców kwietnia, aż do czerwca. Może warto się do nich przekonać?
Na świecie znanych jest ponad 300 odmian szparagów, u nas najpopularniejsze są białe i zielone. Odmienna barwa wynika ze sposobu hodowli- białe pędy przysypane są ziemią, zielone natomiast wyrastają nad powierzchnię. Jaśniejsze szparagi mają twardsze wypustki, dlatego należy je obrać przed gotowaniem,  zaczynając do strony główki. Przygotowując te warzywa do spożycia, należy także pamiętać o odcięciu zdrewniałych końcówek. Główki są najsmaczniejszą częścią szparagów, więc nie pozbywajmy się ich! 
Szparagi są dobrym źródłem wielu składników odżywczych. Na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość kwasu foliowego. Składnik ten jest szczególnie ważny dla kobiet planujących ciążę oraz ciężarnych, ponieważ jego niedobór jest przyczyną wad cewy nerwowej u niemowląt. 10 ugotowanych szparagów pokrywa około 1/3 dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy. Dodatkowo, warzywa te są źródłem przeciwutleniaczy takich jak: witamina C, E, czy β- karotenu, ale także witamin, głównie z grupy B. Szparagi dostarczają wiele składników mineralnych, zwłaszcza: wapnia, fosforu, magnezu, potasu oraz mniejszej ilości żelaza. Charakteryzują się właściwościami przeczyszczającymi i moczopędnymi oraz pozytywnie wpływają na pamięć i koncentrację. Niestety, zawierają także związki purynowe, których powinny unikać osoby z dną moczanową.
Gotowanie szparagów wcale nie jest trudne i zajmuje tylko ok. 15minut. Do wody należy dosypać łyżeczkę soli i cukru oraz należy pamiętać o tym, aby główki wystawały ponad wodę. Są one najdelikatniejszą częścią szparagów, dlatego powinny gotować się na parze. Szparagi bardzo dobrze smakują tylko z masłem lub pod beszamelem. Są świetnym dodatkiem zarówno do mięs, jak i do ryb. Dobrze komponują się z innymi warzywami.

Aleksandra Ulatowska - Dietetyk

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt