Trening plyometryczny.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Trening plyometryczny.

Najczęściej czytane:

Trening plyometryczny.

plyometrykaTrening plyometryczny to praca mięśni w cyklu rozciągnięcie –skurcz.  Termin plyometric najprościej opisać rozbijając go na dwa człony plio-więcej metric-długość. Wszystko tyczy się mięśnia ale określenie długości nie oznacza zmiany jego fizjologicznej długości lecz czynnościowego rozciągnięcia.
Inaczej ujmując - praca ekscentryczna, wydłużenie mięśnia następuje w wyniku zadziałania siły zewnętrznej. Taki stan czynnościowy mięśnia przejawia się zwiększeniem jego sztywności i akumulacją własności sprężystych. Drugim przejawem o charakterze centralnym, czyli nerwowym jest  możliwość wykorzystania odruchu tzw. stretch  reflex.
Dzięki temu efekt działania mięśnia w następującej po rozciągnięciu fazie jego skracania jest większy. Przejawia się on w większej sile, prędkości i mocy. Należy dodać, że cykl rozciąganie-skurcz jest sekwencja działania mięśnia w naturalnych ruchach człowieka.
W treningu plyometrycznym opartym na cyklu rozciągnięcie-skurcz chodzi o zwiększenie zdolności mięśnia do większego wyzwalania siły, zwanej siłą eksplozywną. Między rozciągnięciem a skurczem mięśnia upływa pewien okres czasu. Jego ograniczenie i zmiana kierunku ruchu na przeciwny decyduje o ćwiczeniu plyometrycznym. Wydłużenie tego czasu sprawia, że zmniejsza się możliwość odzyskania, zmagazynowanej w mięśniu w fazie jego rozciągania energii sprężystej.
Celem treningu plyometrycznego jest kształtowanie zdolności mięśni do wyzwolenia dużej siły w krótkim czasie. Typowym ćwiczeniem plyometrycznym jest skok po zeskoku z wysokości tzw. drop jump. Aby uzyskać dodatni efekt treningowy należy ćwiczenie wykonywać tak aby od rozciągnięcia do skurczu mięśnia upłynął jak najmniejszy odcinek czasu.

Marcin Przysiwek – trener osobisty - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt