Trening stabilizacji.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Trening stabilizacji.

Najczęściej czytane:

Trening stabilizacji.

core trainingĆwiczenia dla mięśni biorących udział w stabilizacji centralnej nie polegają jedynie na wzmacnianiu mięśni tułowia. W przypadku klientów z bólem dolnego odcinka kręgosłupa, reedukacja ruchowa nieaktywnych mięśni okazuje się być ważniejsza niż ćwiczenia wzmacniające. W zmaganiach sportowych ważniejsza od siły mięśniowej jest wytrzymałość a co za tym idzie wydolność mięśni.
Często spotyka się przypadki nadmiernego obciążania mięśni i stawów dolnego odcinka kręgosłupa podczas treningu. Ćwiczenia siłowe o stopniowo narastającym oporze dla niektórych mięśni biorących udział w stabilizacji centralnej, zwłaszcza mięśni prostowników grzbietu odcinka lędźwiowego, mogą być po prostu niebezpieczne. Wiele tradycyjnych ćwiczeń dla odcinka lędźwiowego jest nie do końca bezpieczne. Przykładowo, podczas ćwiczeń na ławeczce rzymskiej, pokonywany opór jest co najmniej równy masie tułowia, co często jest zbyt wielkim obciążeniem dla lędźwiowego odcinka kręgosłupa i może być przyczyną powstawania urazów.
Tradycyjne ”brzuszki” są także niebezpieczne, ponieważ prowadzą do zwiększenia kompresji w obrębie lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Ponadto należy zauważyć, że te ćwiczenie jest zupełnie nie funkcjonalne.
W przypadku osób ze stwierdzoną niestabilnością kręgosłupa, ćwiczenia rozciągające (zwłaszcza te w końcowym zakresie ruchu zgięcia w lędźwiowym odcinku kręgosłupa) należy wykonywać ostrożnie, ponieważ ryzyko urazu jest większe gdy kręgosłup zostaje w pełnym zgięciu i gdy towarzyszą mu nasilone i powtarzane ruchy skrętne.
W pierwszej kolejności należy wykonywać ćwiczenia izolowane dla poszczególnych mięśni a następnie skupić się na wykonywaniu bardziej złożonych ruchów. Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń należy zwrócić uwagę na neutralne ustawienia kręgosłupa. To ustawienie oznacza pozycje w której ćwiczący nie odczuwa, żadnego dyskomfortu (bólu) a plecy nie są płaskie.

Marcin Przysiwek – trener indywidualny - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt