Trening w warunkach wysokogórskich.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Trening w warunkach wysokogórskich.

Najczęściej czytane:

Trening w warunkach wysokogórskich.

Trening w warunkach wysokogórskich.

trening w górachWarunki wysokogórski sprawiają, że trening jak i rywalizacja sportowa stają się duzo trudniejsze. Mimo iż trening wysokogórski był znany i stosowany już wcześniej to igrzyska w Meksyku w 1968 dostarczyły  trenerom i fizjologom nowych informacji.
Większość osób błędnie uważa iż  powietrze w górach zawiera po prostu mniej tlenu. Niezależnie od wysokości powietrze składa się z  20.93% tlenu,  0.03% dwutlenku węgla i   79.04% azotu. Natomiast wraz ze wzrostem wysokości maleje ciśnienie parcjalne tlenu.
Ciśnienie parcjalne to ciśnienie cząsteczkowe jednego gazu w mieszaninie gazów. Powietrze atmosferyczne stanowi mieszaninę gazów: tlenu, dwutlenku węgla i azotu, z nieznaczną domieszką innych gazów (gazy szlachetne) i pary wodnej. Każdy z tych gazów wywiera swoje ciśnienia parcjalne według prawa Daltona - suma tych ciśnień stanowi ciśnienie atmosferyczne. Ze zmianą wysokości udział procentowy tych gazów nie zmienia się, zmieniają się natomiast ich ciśnienia parcjalne. Ze względów fizjologicznych ważne są: c.p. tlenu i dwutlenku węgla, ponieważ wymiana gazowa w płucach odbywa się na zasadzie różnicy między c.p. tych gazów we krwi żylnej tętnicy płucnej, przepływającej przez pęcherzyki płucne, a c.p. tych gazów w pęcherzykach płucnych.
Organizm dostosowuje się do warunków wysokogórskich na zasadzie adaptacji. Można zaobserwować wiele parametrów które zmieniają się podczas przebywania ( treningu ) w górach.

  •  Wzrost ilości czerwonych krwinek. Na skutek zmniejszonej ilości tlenu jaka zostaje dostarczana do tkanek, organizm uwalnia erytropoetyne hormon odpowiedzialny za stymulowanie wyrzuty czerwonych krwinek.
  •  Zmniejszenie koncentracji kwasu mlekowego
  •  Zmniejszenie maksymalnego wyrzutu z lewokomorowego
  •  Zmniejszenie grubości włokien mięśniowych, przypuszcza się iż dzieje się  to na zasadzie  „oszczędności tlenu”
  •  Zwiększenie miejscowej kardiowaskularyzcji
  •  Zmniejszenie Vo2max (  choć nie zawsze )
  •  Zwiększenie hematokrytu

 
To oraz wiele innych adaptacji sprawia iż trening w warunkach górskich jest stałym elementem przygotowań wielu sportowców.

Kamil Goleń - Trener Personalny - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt