Trening wytrzymałości siłowej i dynamiki w procesie rehabilitacji.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Trening wytrzymałości siłowej i dynamiki w procesie rehabilitacji.

Najczęściej czytane:

Trening wytrzymałości siłowej i dynamiki w procesie rehabilitacji.

 

stabilizacja i dynamikaWiele mówi się na temat funkcjonalnych ćwiczeń stabilizujących (np. Trening core) oraz ćwiczeniach proprioceptywnych jako niezbędnych w procesie profilaktyki i usprawniania po przebytej kontuzji.
Dzięki tym ćwiczeniom nasze mięśnie uczą się odpowiednio reagować napięciem na wszelkie zmiany pozycji – zabezpieczenie stawu przed urazem. Powstało sporo badań na temat skuteczności tych ćwiczeń i przypisuje im się priorytetowe znaczenie w procesie usprawniania możliwości funkcjonalnych.
Duża część badań i literatura nie uwzględnia kolejnej fazy usprawnienia sportowca, która powinna zawierać ćwiczenia dynamiczne z dużymi i średnimi oporami zewnętrznymi. Ćwiczenia stabilizacji odbywają się głównie w warunkach statyki, co oznacza że nasze mięśnie pracują w izometrycznym skurczu (bez ruchu w stawie) a opory zewnętrzne (ciężar), które się stosuje są niewielkie (rzędu 30% maksymalnej siły skurczu mięśnia). Istnieje bowiem teoria, że mięśnie, które biorą udział w stabilizacji stawu nie potrzebują silnego impulsu w postaci maksymalnego skurczu mięśnia (praca na małym progu pobudzenia) aby skutecznie stabilizować staw podczas ruchu. Dlatego podczas ćwiczeń nie stosuje się dużych oporów zewnętrznych.
Specyfika większości dyscyplin sportowych i wielu aktywności fizycznych wymagają jednak od mięśni przeciwstawiania się znacznie większym oporom niż 30% maksymalnej siły skurczu mięśnia. Stosowanie tylko i wyłącznie ćwiczeń z małymi oporami zewnętrznymi u sportowców i osób aktywnych nie jest wystarczające do skutecznego zapobiegnięcia kontuzjom czy kompleksowego przygotowania. Warunki w jakich trenujemy często zmuszają nasz układ mięśniowy do pracy dynamicznej z dużymi i średnimi oporami zewnętrznymi.
Poza ćwiczeniami stabilizacji (statycznej i dynamicznej) powinno uwzględniać się również trening siły, mocy oraz wytrzymałości siłowej, który często jest pomijany i niedoceniany przez trenerów a traktowany jako niebezpieczny i niefunkcjonalny przez fizjoterapeutów.
Obciążenia jakie znosi narząd ruchu sportowca często przekracza możliwości narządu ruchu. Jeśli zadbamy jednak o odpowiednie rozwijanie cech układu mięśniowego, wówczas ryzyko wystąpienia kontuzji maleje.
Najlepszą drogą do zapobiegania kontuzjom u sportowców oraz optymalnego przygotowania układu mięsniowo-kostno-stawowego do znoszenia dużych obciążeń wydaje się równoczesne zastosowanie treningu stabilizacji oraz dynamicznego treningu siły oraz mocy lub wytrzymałości siłowej (w zależności od specyfiki danej dyscypliny sportowej będzie kładło się większy nacisk na jedną z tych cech). Pominięcie treningu siły, mocy czy wytrzymałości siłowej i ograniczenie się tylko do stosowania ćwiczeń funkcjonalnych stabilizacji i propriocepcji może nie dać nam optymalnych wyników w procesie treningowym.

Paweł Tracz - Trener Osobisty - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt