Typ budowy a aktywność fizyczna

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Ciekawostki  |  Typ budowy a aktywność fizyczna

Najczęściej czytane:

Typ budowy a aktywność fizyczna

typy  budowy ciałaCzłowiek człowiekowi nie równy. Każdy z nas jest inny. Różnimy się psychicznie, fizycznie, mamy inne zainteresowania, predyspozycje i upodobania, ale to dobrze, bo kto lubi monotonię?
Od zarania dziejów próbowano połączyć konstytucję ciała z zapadalnocią na różnego typu choroby czy patologie. Już w starożytności, Hipokrates wyodrębnił dwa typy budowy: szczupłą i krępą, którym przypisał odpowiednio gruźlicę i krwawe wylewy. Medycyna ajurwedyjska wyróżnia 3 typy: „vata” (wiatr, powietrze - ektomorfik), „pitta” (ogień, woda - mezomorfik), „kapha” (ziemia, woda - endomorfik).
Jeszcze do niedawna wiązano typy budowy z tzw. skazami, czyli skłonnościami do określonych reakcji patologicznych. Ostatecznie okazało się, że jest to związane z zaburzeniami metabolizmu, a nie budową anatomiczną.
Najnowsze badania pokazują, że konstytucja nie ma bezpośredniego wpływu na stan zdrowia. Na nasz wygląd (fenotyp) składa się zespół cech genetycznych (genotyp) oraz warunki środowiskowe.  Obydwa te elementy razem warunkują naszą zdolność przystosowawczą do zmian środowiska zewnętrznego, a przez to wpływa na charakter reakcji na czynniki chorobotwórcze. Jednak w praktyce lekarskiej czasami wykorzystuje się poniższy podział, żeby wykluczyć ryzyko, które może wynikać z budowy, np. osoby otyłe – miażdżyca.

Dominuje podział na 3 typy budowy, jednak należy mieć świadomość, że czyste postaci przedstawionych konstytucji występują bardzo rzadko i, że każdy z nas jest ich „mieszańcem”.

TYP 1 : endomorficzny (pikniczny)

  • częściej u kobiet

(silniej rozwinięty układ pokarmowy i obfitsza tkanka tłuszczowa)

  • krągła, przysadzista budowa
  • średni wzrost
  • skłonność do tycia

(silnie rozbudowana tkanka tłuszczowa zakrywa mięśnie i kości)

  • krótkie kończyny

(relatywnie „większe” ramiona i uda od przedramion oraz podudzi)

  • krótka szyja
  • okrągła głowa
  • powolna przemiana materii
  • częste bóle kolan związane z dźwiganiem dużej masy i deformacjami powstałymi jeszcze w okresie dojrzewania (koślawość kolan)

Takie osoby wcale nie muszę jeść dużo, a przez zwolniony metabolizm i tak tyją. Zdarza się, że chcąc za wszelką cenę schudnąć katują się wyniszczającymi dietami, gdzie brak odpowiednich witamin i minerałów dodatkowo spowalnia przemianę materii. Zaleca się, aby osoby o tym typie budowy skonsultowały się z dietetykiem oraz włączyły w swoje życie regularną aktywność fizyczną, która wspomoże wewnętrzną regulację.

Jacy są endomorficy? Jednym słowem urzekający. Mają wspaniałą osobowość, są towarzyscy, uczuciowi, uprzejmi, nie mają huśtawek nastrojów, dbają o wszystkich dookoła, a każdy konflikt chcą rozwiązać pokojowo i bez rozlewu krwi. Kochają komfort, wygodę i dobre jedzenie. Pomimo kilku kilogramów więcej poruszają się z wrodzoną gracją i doskonale tańczą.

Ulubione sporty: Ze względu na zwiększone zdolności do budowania masy mięśniowej, zaleca się sporty wymagające „czystej” siły, np. podnoszenie ciężarów. Jednak najczęściej endomorfiny wybierają: pływanie, golf, spacery, kręgle, baseball.


TYP 2: mezomorficzny (atletyczny)

  • częściej mężczyźni

(duże stężenie testosteronu pozytywnie wpływa na rozrost tkanki mięśniowej)

  • harmonicznie rozwinięta, dobrze umięśniona sylwetka
  • kwadratowa głowa
  • mocne kości i stawy o masywnej budowie
  • dobrze rozwinięty układ krwionośny
  • barczyste ramiona, klatka piersiowa znacznie szersza niż biodra
  • silnie rozwinięte łydki i przedramiona

Problemy z nadwagą związane są raczej ze zbyt kalorycznymi posiłkami lub zaniechaniem aktywności fizycznej. Jednak wystarczą drobne modyfikacje w stylu życia, by mezomorficy odzyskali swoje kształty. Są to osoby narażone na nadciśnienie i choroby serca. Dodatkowo duże napięcie mięśni wywołuje liczne dolegliwości bólowe, zwłaszcza przy siedzącym trybie pracy.

Pod względem charakteru są to osoby agresywne, nieustępliwe, odważne i bardzo uparte.

Ulubione sporty: im bardziej pracuje ciało i więcej grup mięśniowych jest zaangażowanych tym lepiej! Doskonale reaguje na treningi o krążeniowym i siłowym charakterze, np. bieganie, piłka nożna, sztuki walki, wspinaczka i wiele innych…

TYP 3: ektomorficzny (asteniczny)

  • krucha, delikatna budowa ciała
  • wysoki, chudy
  • wąska klatka piersiowa i barki
  • długie kończyny
  • długa głowa
  • przygarbiona postawa ciała

(mięśnie nie mają właściwego napięcia, a osłabione mięśnie brzucha oraz prostowników kręgosłupa powoduje dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa)

Cechują się niezwykłą wytrzymałością i wiotką budową. Rzadko miewają problemy z nadwagą, ze względu na wręcz przesadnie wysoki metabolizm. Dlatego mężczyźni, którzy chcą wyrzeźbić ciało powinni poprosić dietetyka o dobranie odpowiedniej diety, która będzie dostarczała zdecydowanie więcej kalorii niż będą spalać.

Ektomorficy bywają bardzo impulsywni i źle reagują na stres czy krytykę. Z drugiej strony są niezwykle kreatywni i wrażliwi, szybko się uczą, ale też szybko zapominają. Żyją cały czas na najwyższych obrotach, a gonitwa myśli, stres, zmęczenie układu nerwowego powodują problemy ze snem, stany depresyjne i poczucie braku zrozumienia.

Ulubione sporty: joga, tai chi, biegi maratońskie, kolarstwo.
Nie zalecane są sporty siłowe i wymagające dużej mocy, również ze względu na liczne kontuzje.

Kasia Śmietanko - Trenerka Personalna - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt