Urazy ścięgna achillesa

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Urazy ścięgna achillesa

Najczęściej czytane:

Urazy ścięgna achillesa

 

urazy ścięgna achillesaŚcięgno Achillesa jest silną łącznotkankową strukturą łączącą mięśnie łydki z kością piętową. Uważane jest za najsilniejsze ścięgno w naszym organizmie. Z dysfunkcjami ścięgna Achillesa na tle przeciążeniowym spotykamy się najczęściej. Problemy z tym ścięgnem znacznie częściej pojawiają się u sportowców.
Ścięgno Achillesa pomimo swojej silnej budowie jest bardzo podatne na urazy. Ocenia się, że jego kontuzje to około 11% wszystkich biegowych kontuzji. Tym bardziej należy zwrócić w tym miejscu uwagę na ćwiczenia profilaktyczne u biegaczy! Biegacz nie powinien w swoim treningu zapominać o takich ćwiczeniach jak; stretching, ćwiczenia propriocepcji, ćwiczenia siły mięściowej oraz ćwiczenia plyometryczne.
Ścięgno Achillesa uszkadza się najczęściej w swojej środkowej części, gdzie jego unaczynienie jest najsłabsze... Uszkodzenia ścięgna możemy podzielić na zapalenie lub zerwanie.

Zapalenie ścięgna

Zapalenie ścięgna achillesa charakteryzuje się bólami w okolicy ścięgna oraz ograniczeniem ruchomości. Kiedy mówimy o początkowej fazie zapalenia mamy na myśli pojawianie się bólu podczas intensywnego wysiłku i zniknięcie po jego zaprzestaniu. W późniejszych fazach ból zaczyna męczyć nas coraz częściej, pojawia się podczas rozgrzewki, truchtu, chodzenia czy nawet w spoczynku. Ból może pojawić się również z rana, po wstaniu z łóżka i stopniowo ustępować w ciągu dnia oraz nawracać podczas odpoczynku. Palpacyjnie stwierdza się bolesne zgrubienia ścięgna. Okolica ścięgna jest obrzęknięta i tkliwa w tym miejscu.
Zapalenie ścięgna może zacząć się nagle – ostrym bólem, brzękami. Po pewnym czasie ostre objawy mijają i następuje okres przewlekłego zapalenia. W innych przypadkach choroba zaczyna się od mniej nasilonej postaci przewlekłej, gdzie obrzęk jest niewielki, bolesność ograniczona do jedengo miejsca na ścięgnie.

Pęknięcie ścięgna

Przerwanie ścięgna może być całkowite bądź częściowe. Częściowe zerwanie ścięna potwierdza nam badanie USG, przerwanie całkowite nie daje wątpliwości. Nasze ścięgno zrywa się w sposób pośredni i bezpośredni. Mechanizm pośredni, częściej występujący, powstaje podczas nagłego silnego skurczu mięśnia trójgłowego łydki, co ma miejsce np. Podczas startu do biegu, skoku, przy pełnym obciążeniu lub w momencie nagłegom gwałtownego rozciągnięcia. Natomioast zerwanie w mechanizmie bezpośrednim jest spowodowane najczęściej przez nagłe uderzenie w napięte ścięgno (np. Kopnięcie podczas gry w piłkę przy stopie obciążonej i zgiętej podeszwowo).
Zerwaniu ścięgna towarzyszy często słyszalny trzast, pojawia się wówczas gwałtowny ból, siła mięśni zostaje znacznie osłabiona. Po zerwaniu nie możliwe jest chodzenie, stanie i zginanie stopy. W miejscu urazu pojawia się obrzęk i krwiak. Krwiak towarzyszy zawsze poważnym kontuzjom takim jak zerwania...

Profilaktyka

Możemy zapobiegać skutecznie zerwaniom i innym uszkodzeniom ścięgna Achillesa. Wystarczy pamiętać o stretchingu mięśni; płaszczkowatego (rozciąganie z ugiętym kolanem) oraz brzuchatego (rozciąganie z kolanem wyprostowanym). Musimy pamiętać o ćwiczeniach siły mięśniowej oraz dobraniu odpowiedniego obuwia. Odpowiednia rozgrzewka przedtreningowa zaliczana jest również do działań profilaktycznych zmniejszających ryzyko wystąpienia kontuzji. Dopasowanie intensywności treningu, odpowiednie przerwy między treningami pozwoli uchronić nasze ścięgno. Kiedy pojawia się minimalny bół w okolicy pięty należy przrwać treningi na czas 1-2 dni aby uniknąć nawarstwiającego przeciążenia ścięgna.
 

Paweł Tracz - Trener Indywidualny - Warszawa

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt