Włókna mięśniowe - budowa i energetyka

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Włókna mięśniowe - budowa i energetyka

Najczęściej czytane:

Włókna mięśniowe - budowa i energetyka

włókna mięśnioweZdolność do wykonywania wysiłku w dużym stopniu zależy od procentowej zawartości włókien wolnych i szybkich, które pod względem fizjologicznym są inaczej zbudowane. Mięśnie szkieletowe to 40% masy ciała młodego człowieka a to jaki będzie procentowy udział włókien ST i FT zależy przede wszystkim od genetyki.
Maksymalna wielkość siły mięśniowej zależy głównie od przekroju poprzecznego mięśnia oraz od maksymalnej szybkości skracania mięśnia. Głównym czynnikiem warunkującym maksymalną szybkość skracania mięśnia jest skład włókien mięśniowych.
Włókna wolnokurczliwe ST (slow twitching  – typ I) mają kolor czerwony, są krótsze, ale większe objętościowo i charakteryzują się wysoką wydolnością tlenową (wysoka zawartość mioglobiny i białek łańcucha oddechowego, intensywny metabolizm tlenowy). Włókna te są predysponowane do długotrwałych wysiłków o niskiej i średniej intensywności (dyscypliny wytrzymałościowe np. biegi średnio i długodystansowe),  ponieważ, zawierają także śladowe ilości tkanki tłuszczowej. Włókna te wolniej kurczą się, ale także wolniej rozkurczają się dzięki, czemu czas poświęcony na wysiłek fizyczny może być znacznie wydłużony.
Włókna szybkokurczliwe FT (fast twitching – typ IIA i IIX) mają kolor biały, są długie i smukłe i charakteryzują się wysoką wydolnością beztlenową (mniejsza zawartość mioglobiny i cytochromów – mniejsze nasilenie przemian o charakterze tlenowym). Są one predysponowane do wysiłków krótkich (dyscypliny siłowe np. podnoszenie ciężarów), ale o wysokiej intensywności ze względy na duże zasoby glikogenu mięśniowego. Włókna te charakteryzują się szybkim skurczem i szybkim rozkurczem, co może objawiać się szybką mocą, ale jednocześnie szybkim zmęczeniem.
Maksymalna szybkość skracania włókien typu IIX jest 10 razy wyższa aniżeli włókien typu I zatem duża zawartość włókien typu IIA i IIX ułatwia osiąganie wysokich wielkości mocy, nawet u osób o stosunkowo małej masie mięśniowej.

Marcin Przysiwek - Trener Personalny Warszawa

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt