Wytrzymałość siłowa - metody kształtowania.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Wytrzymałość siłowa - metody kształtowania.

Najczęściej czytane:

Wytrzymałość siłowa - metody kształtowania.

wytrzymałość siłowaWytrzymałość siłowa jest to zdolność do pokonywania określonego obciążenia przez odpowiednio długi czas . Cecha ta ma szczególne znaczenie w sportach takich jak pływanie ,wioślarstwo , kolarstwo. Także w wielu grach zespołowych jak  hokej czy piłka nożna jest ona  bardzo istotna. Tradycyjne programy treningowe  mające na celu rozwój wytrzymałości siłowej zakładają średnie obciążenia  oraz serie rzędu 12-25 powtórzeń.  Podejście to jest jednak całkowicie nieadekwatne jeśli chodzi o sporty takie jak triathlon, boks, wioślarstwo czy biegi długodystansowe. Trening przygotowania motorycznego powinien być adekwatny do specyficznych wymagań danej dyscypliny. Obciążenie  i czas trwania powinny być zatem zbliżone do tego które występuję podczas rywalizacji. Mimo iż wytrzymałość siłowa  jest dla wielu sportów kluczową kwestia w cyklu przygotowań do poszczególnych startów ( lub sezonu)  powinny się znajdować okresy kształtowania siły.  Oznacza to że zawodnik na treningu powinien pokonywać obciążenia dużo większe niż podczas rywalizacji.  Jest to oczywiste gdyż im większa siła maksymalna tym większa  potencjał rozwijania wytrzymałości siłowej.
Koncepcja amerykańska  przyjmuje podział wytrzymałości siłowej na trzy strefy

  • Power endurance. Zapaśnicy, tenisiści, sprinterzy, miotacze. Zawodnicy  tych dyscyplin muszą rozwinąć dużą moc na  przestrzeni  pewnego czasu z niewielkimi przerwami . Tenisiści dla przykładu muszą wykonać kilka potężnych uderzeń podczas jednej wymiany która może trwać od kilku do kilkunastu sekund.
  • Muscular endurance –short term. Ten rodzaj wytrzymałości siłowej  jest charakterystyczny dla dyscyplin takich jak piłka nożna czy bieg na 800 m.  Do tej grupy zaliczymy wysiłki o czasie trwania od 30 s do 2 minut. 
  • Muscular endurance - Long Term.  Do tej grupy  zaliczymy wszystkie sporty w których ciągła praca trwa powyżej dwóch minut czyli biegi średnie ( z wyjątkiem 800 m)  i długie, maraton triathlon, biegi narciarskie.

Z uwagi na fakt, iż wytrzymałość siłowa jest tak szerokim pojęciem w sporcie dlatego też różne koncepcje jej rozwijania o czym powiemy w następnej części artykułu.  

Kamil Goleń - Trener Personalny - Warszawa

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt