Wzbogacanie żywności

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Wzbogacanie żywności

Najczęściej czytane:

Wzbogacanie żywności

Istnieją 3 sposoby uzupełniania niedoborów niezbędnych składników odżywczych w diecie. Są to:

  • stosowanie żywności wzbogacanej,
  • suplementacja diety 
  • spożywanie środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego. 

Najskuteczniejszym i najbardziej opłacalnym z nich jest wzbogacanie żywności.

Fortyfikacja, czyli wzbogacanie żywności, to dodatek jednego lub kilku składników odżywczych do wybranych produktów, bez względu na to, czy występują one w tych produktach naturalnie, czy nie (FAO/WHO 1994r.). Jest ona stosowana w celu zapobiegania niedoborom w diecie, wyrównania strat zachodzących w czasie obróbki technologicznej produktów oraz upodobnienie substytutu do produktu naturalnego pod względem wartości odżywczej (przykład: wzbogacenie margaryny w wit. A i D, w celu przybliżenia wartości odżywczej do masła). Dodatek składników mineralnych oraz witamin do produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego (np. do produktów dla małych dzieci) wspomaga prawidłowy rozwój organizmu.
W Polsce obligatoryjnie fortyfikuje się:

  •  sól w jod, w celu zapobiegania rozwoju wola
  •  margaryny w wit. A i D
  •  mąkę w kwas foliowy (rozważane)

Ponadto, dobrowolnie można wzbogacać np. soki i napoje bezalkoholowe w wit. C i wapń, produkty zbożowe w witaminy z gr. B, kwas foliowy, wapń, żelazo, a mleko i jego przetwory w wit. A, D3 oraz wapń.
Warto wspomnieć, że ilość dodanych składników mineralnych lub witamin musi mieć istotne znaczenie dla organizmu. Nie mogą one stanowić jedynie pretekstu do umieszczenia informacji na opakowaniu, zachęcającej do wyboru tego produktu. Jednocześnie należy uważać, aby dodana ilość nie zakłócała wchłaniania i metabolizmu innych składników. Dodatek musi pokrywać nie mniej niż 15% zalecanego dziennego spożycia (RDA), ale nie więcej niż 50% RDA. Wyjątki stanowią witamina C i foliany, które można dodawać w ilości pokrywającej 100% RDA, ze względu na szczególnie duże straty podczas przygotowywania.

Aleksandra Ulatowska - dietetyk

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt