Zalety treningu interwałowego.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Zalety treningu interwałowego.

Najczęściej czytane:

Zalety treningu interwałowego.

trening interwałowyTematem dzisiejszego artykułu będą sprinty, a dokładniej korzyści jakie przynosi trening biegowy na krótkich dystansach w budowaniu naszej formy, oddziaływania na układ hormonalny, gubienie tkanki tłuszczowej.
Od dawien dawna w celu gubienia tkanki tłuszczowej i wzroście wydolności tlenowej naszego organizmu stosuje się trening cardio – powszechnie znany i stosowany przez większość z nas. Mówi się często, że trening cardio to najlepsza droga do utraty tkanki tłuszczowej i walki z nadwagą. Na pewno jest to najbezpieczniejsza opcja dla początkujących lub osób z zaburzeniami układu krążeniowo-oddechowego. Jednak z najnowszych badań wynika, że więcej korzyści przynosi nam trening interwałowy niż klasyczny trening cardio.

Według badań, trening sprinterski przynosi następujące korzyści;

  • większy wzrost stężenie hormonu wzrostu (GH) i mleczanu
  • większa odpowiedz testosteronu i zmniejszenie stężenia kortyzolu – poprawa składu ciała
  • oszczędność czasowa
  • do pracy angażują się przede wszystkim włókna szybko-kurczliwe (FT)
  • poprawa wrażliwości insulinowej
  • zwiększona EPOC (excessive post-excercise oxygen consumption) – zwiększona powysiłkowa konsumpcja tlenu – rośnie powysiłkowe spalanie energii i dochodzi do podwyższenia spoczynkowej przemiany materii
  • poprawa szybkości i mocy

Wpływ na układ sercowo-naczyniowy (porównanie treningu interwałowego z cardio);

  • zwiększona objętość wyrzutowa serca
  • spadek skurczowego ciśnienia krwi

Ograniczenia stosowania treningu interwałowego;

  • nie jest wskazany u początkujących
  • trudny do wykonania – wymagana jest duża mobilizacja psychiczna u ćwiczących

Trening interwałowy/sprinterski może z powodzeniem być stosowany przez osoby posiadający przynajmniej kilkumiesięczny staż treningowy. Należy stosować go z pewną ostrożnością, jednak jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych i nasz klient dobrze toleruje wysiłki o wysokiej intensywności możemy ze spokojem wprowadzać trening sprinterski do planu treningowego.

Paweł Tracz - Trener Personalny - Warszawa
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt