Złamanie przewlekłe - zmęczeniowe

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Złamanie przewlekłe - zmęczeniowe

Najczęściej czytane:

Złamanie przewlekłe - zmęczeniowe

złamanie marszoweJest to rodzaj złamania, który jest spowodowany przewlekłymi przeciążeniami rozciągniętymi w czasie. Czyli nie jest to tradycyjne złamanie wywołane jedynie pojedynczym urazem, ale wieloma mikrourazami, które zazwyczaj pojawiają się nawet kilka tygodni przed stwierdzeniem złamania.
Złamanie przewlekłe następuje wskutek zmęczenia mięśni. Układ ruchu podczas wykonywania wysiłku musi rozproszyć siły działające na nasze ciało. Przykładowo podczas biegu obciążenie, które przenosimy jest pięcio – siedmiokrotnie większe niż masa naszego ciała. Układ mięśniowy oraz układ kostny pełnią rolę amortyzacyjną. Pomagają one rozproszyć oraz rozłożyć energię działającą na nasze ciało podczas ruchu. Mięśnie dzięki skurczom i rozluźnieniu wyhamowują drgania i rozkładają siłę nacisku na kości. Gdy mięśnie nie mogą się regenerować w należyty sposób ich właściwości amortyzujące zostają zmniejszone. W takiej sytuacji dochodzi do zwiększonego nacisku bezpośrednio na kość. Jeżeli dodatkowo taka sytuacja rozciąga się w czasie następuje tzw. Zmęczenie materiału. W nadmiernie obciążonej kości dochodzi do mikrozłamań, a te dalej prowadzą do złamania przewlekłego.
Początkowo ból pojawia się w okolicy występowania złamania lecz nie jest on miejscowy ( nie możemy określić dokładnego punktu). Pojawia się on tylko po wysiłku. Następnie ból występuje podczas wysiłku, a później w codziennej aktywności. Utrzymuje on swój stały poziom, a mówiąc prościej ból towarzyszy nam przez cały dzień. Możemy także zaobserwować w miejscu uszkodzenia kości krwiaki, przebarwienia skóry (zaczerwienienie) oraz wyraźne zgrubienie w miejscu złamania.
Złamanie zmęczeniowe następuje w pewnych okolicznościach. Są to:

  • Zwiększenie obciążeń treningowych
  • Bieganie głównie po twardym podłożu
  • Nieodpowiednia dieta
  • Źle dobrane buty biegowe
  • Niewystarczające przerwy między treningami, które uniemożliwiają regenerację
  • Brak stretchingu
  • Uprawianie sportów „zrywnych” np. squash, tenis

Dodatkowo większe ryzyko występowania tego typu złamania występuje u kobiet ze względu na zmiany hormonalne.
W większości wypadkach leczenie jest zachowawcze i nie wymaga ingerencji chirurgicznej. Ważne jest odciążenie kontuzjowanego miejsca, a następnie stopniowy, racjonalny powrót do sportu. Należy po kontuzji zwrócić uwagę na obuwie w których uprawiamy sport, swoją dietę (zalecana suplementacja), technikę oraz odnowę biologiczną. Wzmocnienie układu mięśniowego (trening siłowy oraz propriocepcji) pozwoli lepiej rozprowadzać drgania co zmniejsza ryzyko ponownego złamania.

Kamil Wypych - Trener Osobisty - Warszawa

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt