Żywność funkcjonalna.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Żywność funkcjonalna.

Najczęściej czytane:

Żywność funkcjonalna.

Kilka informacji nt. żywności funkcjonalnej, która korzystnie wpływa na zdrowie i zapobiega chorobom.

 

 

Na podstawie Nutrition Reviews (VOL. 54, No. 11, Part II):

1. „Żywność funkcjonalna jest to żywność, która wpływa korzystnie na organizm, zapobiegając tym samym chorobom i promując zdrowie”
2. „Żywnością funkcjonalną jest żywność o potwierdzonym pozytywnym działaniu na zdrowie, kondycję fizyczną i sprawność umysłową, dzięki zawartym w niej składnikom odżywczym”
3. „Żywność funkcjonalna jest to żywność, która silniej oddziałuje na metabolizm i fizjologię niż żywność podstawowa, za pomocą której można osiągnąć określony efekt końcowy i go monitorować.
4. „Żywnością specjalnego przeznaczenia – produkty dietetyczne”.

W związku z powyższym żywnością funkcjonalną mogą być produkty naturalnego pochodzenia lub produkty wzbogacane w składniki odżywcze (m.in. witaminy, składniki mineralne), jak również produkty dietetyczne.

Przykładami żywności funkcjonalnej są:

• produkty o zredukowanej zawartości tłuszczu, wartości energetycznej lub cukru,
• produkty fermentowane z aktywną mikroflorą (np. jogurty probiotyczne),
• produkty o wysokiej zawartości prozdrowotnych składników (np.: błonnika pokarmowegopieczywo razowe pełnoziarniste, płatki zbożowe, orzechy, bioflawonoidów - soki owocowe, owocowowarzywne, warzywa - cebula zwłaszcza czerwona, owoce jagodowe) oraz produkty wzbogacane w odpowiednie
witaminy, składniki mineralne i inne składniki o potwierdzonych właściwościach prozdrowotnych.

Typowe składniki zawarte w żywności funkcjonalnej:

błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym,
probiotyki (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus GG, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium thermophilum)
prebiotyki (fruktooligosacharydy, galaktooligosacharydy, inulina)
wielonienasycone kwasy tłuszczowe
witaminy: C, E, beta-karoten
fitozwiązki w tym: polifenole, bioflawonoidy i fitosterole
składniki mineralne (wapń, żelazo). (źródło: B.Przygoda, IŻŻ).

 

Monika Krynicka-Gać - DIETETYK Warszawa 

http://www.trening-indywidualny.pl/

 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt